Lähtötasotesti: Matkailuyrityksen digivalmiuskysely
Hankkeen koulutuskokonaisuuden suunnittelussa ja toteutuksessa keskeisenä tavoitteena oli, että siinä huomioidaan hankkeen osallistujien digiosaamisen lähtötaso, jotta koulutusten sisältö voitiin räätälöidä juuri heille sopivaksi – ei liian vaativaksi, mutta ei liian helpoksikaan.
Hankkeen osallistujille teetettiin lähtötasotesti, jonka perusteella heidät voitiin luokitella ryhmiin digiosaamisen lähtötason perusteella. Lähtötasotestinä hyödynnettiin Visit Finlandin luomaa digivalmiuskyselyä, jonka avulla voidaan kartoittaa erityisesti matkailuyrityksen digiosaamisen tasoa. Digivalmiuskyselyn kysymykset koskevat yrityksen omia digitaalisia kanavia, markkinointia ja myyntiä digikanavissa, sekä käytössä olevia resursseja ja kompetenssia. Hankkeen osallistujat pyrkivät kyselyn avulla arvioimaan sitä, mille tasolle heidän oma osaamisensa sijoittuu näillä eri osa-alueilla ja miten he voisivat parantaa osaamistaan.
Digivalmiuskyselyn vastausten perusteella yritykset voidaan luokitella kolmeen ryhmään: Ready, Steady tai Go. Ready-tasolla yritys on valmis aloittamaan polkunsa kohti digikehitystä, Steady-tasolla yritys tekee jo paljon oikeita asioita, mutta se kaipaa vielä viimeisen sysäyksen, jotta pääsee viimeiselle tasolle ja Go-tasolla yrityksellä on hallussaan kaikki asiat, joita vaaditaan hyvään digivalmiuteen. Jos yritys ei yllä Ready-tasolle, se saa arvon Start. Start tarkoittaa, että perusvaatimukset Ready-tasolle eivät täyty ja yritys kaipaa apua perusasioiden haltuun ottamiseen.
Digivalmiuskyselyn vastausten perusteella muodostettiin myös tämän hankkeen osallistujista kolme lähtötasoryhmää, joille koulutukset digitaitojen ja digitaalisen liiketoiminnan valmiuksien parantamiseksi kohdennettiin.
Digivalmiuskysely teetettiin hankkeen osallistujille loppuvuodesta 2021 ja uudelleen kevään koulutuskokonaisuuden jälkeen, jotta voitiin arvioida koulutuksen vaikuttavuutta ja digivalmiuksien kehittymistä koulutuksen myötä. Jatkossa kysely tullaan teettämään säännöllisesti kaikille matkailualan yrityksille alueorganisaatiovetoisesti, jotta tulokset palvelisivat sekä yritystä, alueorganisaatiota että Visit Finlandia digivalmiuden tason seurannassa ja kehittämistyössä.
Digivalmiuskyselystä voit lukea lisää täältä: Kyselytyökalut alueorganisaatioille – Business Finland.