Yritysostot kasvun keinona - SeAMK Projektit

Yritysostot kasvun keinona

Kun yritys haluaa kasvaa ja kehittyä tai uudistaa liiketoimintaansa, saattavat yrityskaupat olla varteenotettava vaihtoehto strategian toteuttamisessa. Orgaanista (sisäistä) kasvua johdetaan perinteisin menetelmin, pitkällä aikavälillä, joten kasvun toteuttamiseen tarvittavat panostuksetkin ovat usein kertapanostuksina kohtuullisia. Ne voidaan usein toteuttaa tulorahoituksella. Tällöin haasteena on pitäytyminen olemassa olevaan, eikä uudistumista tapahdu. Lisäksi nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä kasvun hitaus saattaa olla ongelmallista. Yrityskaupat sen sijaan voivat tuoda sekä varmuutta että nopeutta yrityksen uudistumiseen ja kasvuun.

Yritysosto voi haastaa yrityksen tai yrittäjän osaamisen ja muut resurssit. Erityisesti uuden liiketoiminnan haltuunotto vaatii osaamista ja suunnittelua. Tähän liittyy kiinteästi olemassa olevan henkilöstön, asiakkaiden ja muiden sidosryhmien huomioinen kaupan yhteydessä ja sen jälkeen. Heti ostosuunnitelman alkuvaiheessa yrittäjän kannattaa etsiä ratkaisua yritysoston rahoitukseen ja tunnistaa synergiaetuja mahdollisesti jo olemassa olevaan liiketoimintaan. Sopivaa ostokohdetta on suositeltavaa etsiä monikanavaisesti sekä avoimilta markkinoilta että omia verkostoja hyödyntäen.

Videot ja koulutusmateriaalit

Yritysostot kasvun ja uudistumisen keinona, Erkki Petäjä, videon kesto ~2h

Videoluento avaa yrittäjälle yritysoston toteuttamista ja sen johtamista. Lisäksi tarkastellaan ostokohteen haltuunottoa ja kaupan jälkeisen liiketoiminnan kehittämistä. Tutustu aiheeseen liittyvään materiaaliin: Erkki Petäjän koulutusmateriaali (pdf).

Ole hyvä ja hyväksy markkinointievästeet katsoaksesi videon.

Yritysostot ja rahoitus, Kari Hytönenvideon kesto ~1h 30min

Videoluennon avulla yrittäjä saa kattavan kuvan eri rahoitusvaihtoehdoista yritysoston yhteydessä. 

Ole hyvä ja hyväksy markkinointievästeet katsoaksesi videon.

Omistajanvaihdokset: strateginen näkökulma, Aila Hemminki, videon kesto ~2h

Videoluento avaa, mitä kanavia hyödyntäen yrittäjä voi tavoittaa potentiaalisia ostokohteita ja avaa pohtimaan, millaisilla perusteilla yrityskaupoille usein lähdetäänLisäksi perehdytään siihen, miten yhteensovittaa erilaisia yrityskulttuureja sekä miten tukea henkilöstöä ja sidosryhmiä sopeutumaan muutokseen. 

Ole hyvä ja hyväksy markkinointievästeet katsoaksesi videon.

Tutustu myös alla oleviin yritysoston suunnittelua tukeviin koulutusmateriaaleihin 

Ostoon liittyvät työkalut toimivat apuna selvittämään yrittäjän ostoaikomuksia ja suunnittelemaan ja ennakoimaan siihen liittyviä asioita. Työkaluja voidaan hyödyntää esimerkiksi itsenäisesti työskennellen tai vertaisryhmissä keskustellen. 

Työkalut

Orgaaninen vai epäorgaaninen kasvu- työkalu (Excel) auttaa selvittämään kehittämisen ja toiminnan kasvattamisen vaihtoehdot ja analyysit. Työkalun avulla pohditaan seuraavia osa-alueita: kasvun hallintaa kaupan jälkeen, liiketoimintojen strategista yhteensovittamista, liiketoimintaostojen vaikutusta markkina-asemaan, kaupasta saatavia synergia- ja mittakaavaetuja, kaupan vaikutusta osaamiseen ja resursseihin sekä yritys- ja liiketoimintaprosessia.  

Suunnittelupohja kaupan jälkeisen liiketoiminnan suunnitteluun (Word) toimii apuna esimerkiksi rahoittajia varten. Suunnittelupohjan avulla selvität etukäteen mm. avainkumppanit, avaintoiminnot, arvopohjan, kustannusrakenteen ja tulovirrat sekä kanavat ja asiakassegmentit.  

Tulevaisuussuuntautunut strategia -työkalussa (Word) lähtökohtana on selvittää, mitä asiakas tarvitsee tulevaisuudessa ja miten yritys voi vastata näihin tarpeisiin mahdollisimman kilpailukykyisesti ja minkälaisia muutoksia tulevaisuudessa tapahtuu ja miten yritys voi niihin valmistautua pystyäkseen menestymään myös tulevaisuudessa.  

Budjettipohja yrityskaupan rahoitusneuvotteluihin -työkalu (Excel) sisältää arvion tuloista sekä henkilöstö- ja liiketoiminnan kuluista. 

Sarjakuva. Sarjakuva.

(Verkkosivulla on ennen 23.9.2020 julkaistuja videoita, jotka eivät ole digipalvelulain piirissä. Nämä videot voivat olla ei-saavutettavassa muodossa eli ilman tekstitystä ja mahdollista äänivastinetta.)