Digitalisaatio ajoneuvojen jälkimarkkinoiden toimissa - SEAMK Projektit

Digitalisaatio ajoneuvojen jälkimarkkinoiden toimissa

Hanketiedot

  • Hankkeen nimi: Digitalisaatio ajoneuvojen jälkimarkkinoiden toimissa
  • Rahoittaja: Keski-Suomen ELY/ Euroopan sosiaalirahasto ESR
  • Aikataulu: 31.8.2021–31.10.2023
  • Kokonaiskustannukset: 210 437 €

Ajoneuvojen jälkimarkkinoiden toimet ovat tärkeässä roolissa niiden kestävän käytön ja kiertotalouden näkökulmasta. Jälkimarkkinoinnin toimet sisältävät ajoneuvojen moninaiset ylläpitotoimet kuten huollot, päivitykset ja varustelun. Jälkimarkkinoiden toimilla ajoneuvojen elinkaarta saadaan pidennettyä merkittävästi ja siten jälkimarkkinointi on malliesimerkki toimivasta ajoneuvojen kiertotaloudesta. Tähän jälkimarkkinointiin keskittyy Etelä-Pohjanmaallakin mittava määrä mikro- ja pk-sektorin toimijoita. Kuitenkin ajoneuvojen lisääntyvä digitalisaatio antaa suuren kilpailuedun suurille merkkisitoutuneille yrityksille ja pienet yritykset kokevat murroksessa olevan ajoneuvoteknologian haasteellisena.

Kohderyhmä

Hankkeen kohderyhmänä ovat Etelä-Pohjanmaan alueella toimivat ajoneuvojen ja työkoneiden pienet monimerkkikorjaamot.

Tavoitteet

Hankkeen päätavoitteena on tasoittaa edellä mainittua kilpailuetua nostamalla pk-yrityssektorin osaamista ajoneuvojen jälkimarkkinoiden murroksessa. Hankkeessa rakennetaan jatkuvan oppimisen malli ja alusta, jonka kautta pienet huoltokorjaamot voivat ylläpitää sekä päivittää henkilöstönsä osaamista ja siten vahvistaa toimintansa edellytyksiä muun muassa uudistuvassa ajoneuvoteknologiassa. Hankkeen kohderyhmänä ovat sekä maantieliikenteen ajoneuvojen että tieliikenteen ulkopuolella toimivien työkoneiden huoltokorjaamot. Tavoitteena on myös ylläpitää hankkeen myötä monipuolinen ja laaja-alainen huoltokorjaamotoiminta koko Etelä-Pohjanmaan maakunnan alueella. Lisäksi hankkeen tavoitteena on muuttaa digitalisaatio uhasta mahdollisuudeksi pienten huoltokorjaamojen arjessa.

Toimenpiteet

Hankkeessa selvitettiin yritysten tarpeita ja kehitettiin niiden osaamista työpajoissa. Hankkeen aikana järjestettiin 12 kpl työpajoja ja lisäksi yksi opintomatka syyskuussa 2023 Uudenkaupungin autotehtaaseen, Carrus Delta Oy:lle Lietoon ja VAK Oy:lle Vahtoon. Työpajat toteutettiin Framilla F-rakennuksessa, SeAMKin autolaboratoriossa sekä Sedun Törnävän toimipisteessä. Työpajoihin osallistuminen oli yrityksille maksutonta.

Työpajat olivat seuraavat:

Työpaja 1 →Huoltoliiketoiminnan haasteet ja kehityskohteet 29.10.2021

Työpaja 2 →Työvoiman saatavuus ja koulutus 16.12.2021

Työpaja 3 →Sähkötyöturvallisuus, sähköturvallisuus teoriaopinnot 11.2.2022

Työpaja 4 →Sähkötyöturvallisuus, sähköajoneuvot labraharjoitukset 16.2.2022

Työpaja 5 →Sähkö-ja hybridiajoneuvot (ml. latausjärjestelmät) 18.3.2022

Työpaja 6 →Tunnistimet ja toimilaitteet 12.5.2022

Työpaja 7 →Taloussuunnittelu ja talouden hallinta korjaamoalan pk-yrityksessä 30.11.2022

Työpaja 8 → Markkinointi ja myynti korjaamoalan pk-yrityksessä 14.12.2022

Työpaja 9 → Etädiagnostiikkapalvelu ja Pass Thru 22.3.2023

Työpaja 10 → Sähköiset työkoneet ja digitaaliset oppimisympäristöt 13.4.2023

Työpaja 11 → ADAS-järjestelmät korjaamolla 29.5.2023 Sedu Törnävä

Työpaja 12→ Opintomatka Valmet Automotive Oy:lle Uuteenkaupunkiin, Carrus Delta Oy:lle Lietoon ja VAK Oy:lle Vahtoon 18.-19.9.2023

Työpaja 13 → Hankkeen tulosten ja oppimisympäristön esittelytilaisuus 30.10.2023 Hotelliravintola Almassa

Työpajojen esitysmateriaalit avautuvat alla ja ne on linkitetty hankkeessa kehitettyyn digitaaliseen oppimisympäristöön:

 

Ohjelma 29.10.2021, Paikka: SeAMK, Frami F, Kampusranta 11, Seinäjoki
12:00 – Kokoontuminen Frami B:n aulassa ja siirtyminen lounaalle
– Lounaan jälkeen n.12:45 siirtyminen kootusti B:n aulasta → Frami F, 7.taivas neukkari
13:00 – SeAMKin esittelyt  (pdf-esitys, 1.1 Mt)
– Auto- ja työkonetekniikka
– TKI-toiminta
– Digitalisaatio ajoneuvojen jälkimarkkinoiden toimissa -hanke
13:30 – Jälkimarkkinoiden nykytilan esittely (mp4-videonauhoite,  76.1 Mt)
– Kalle Kalaja Liiketoimintajohtaja, Suomen autoteknillinen liitto
14:00 – Yritysten esittäytyminen
14:20 – Ennakkokyselyiden tulosten esittely (pdf-esitys, 465 kt)
– Ennakkotehtävän tulosten jatkotoimenpiteiden läpikäyntiä ryhmissä
15:30 – SeAMK auto- ja työkonetekniikan labran esittely
16:00 – Tilaisuus päättyy

Työpajaohjelma 16.12.2021, Paikka: SeAMK, Frami F, Kampusranta 11, Seinäjoki
12:00 – Lounas
13:00 – Hankkeen esittely
13:05 – Etelä-Pohjanmaan TE-toimisto: Eri kanavat osaajien löytämiseksi: EURES ja rekrykoulutus.
– Aki Ruotsala (pdf-esitys, 2.43 Mt)
13:45 – SeAMK: Tehtävät pienryhmissä – Yritysten tarpeiden kartoitus osaavan työvoiman osalta
14:30 – Kahvitauko
14:45 – Sedu: Ammatillisen koulutuksen esittely ja vapaamuotoinen keskustelu
– Jani Mikkilä
16:00 –Tilaisuus päättyy

Työpajan kooste-esitys (pdf-esitys, 797 kt)

Työpajan kaikki materiaalit löytyvät tästä hakemistosta

Työpajan tavoite: Osallistujat ymmärtävät sähköajoneuvoihin liittyvät turvallisuustekijät ja –määräykset. Sähkötyöturvallisuus oli jaettu kahteen työpajaan, joista OSA 1 painottui teoriaopintoihin. OSA 2 sisälsi käytännön harjoituksia SeAMK:in auto- ja työkonelaboratoriossa. Osallistujilla jälkimmäisessä työpajassa oli myös mahdollisuus suorittaa sähkötyöturvallisuuskortti (SFS 6002)

Työpajaohjelma 11.2.2022, etänä MS Teamsillä
13:00 – Työpajan aloitus ja esittely
13:15 – Sähkötyöturvallisuuteen liittyvien materiaalien läpikäyminen
14:30 – Tauko
14:45 – Sähkötyöturvallisuuteen liittyvien materiaalien läpikäyminen jatkuu
16:00 –Tilaisuus päättyy

Työpajan tavoite: Osallistujat ymmärtävät sähköajoneuvoihin liittyvät turvallisuustekijät ja –määräykset. Sähkötyöturvallisuus on jaettu kahteen työpajaan, joista OSA 1 painottuu teoriaopintoihin. OSA 2 sisältää käytännön harjoituksia SeAMK:in auto- ja työkonelaboratoriossa. Osallistujilla jälkimmäisessä työpajassa myös mahdollisuus suorittaa sähkötyöturvallisuuskortti (SFS 6002)

Työpajaohjelma 16.2.2022:
12:00 – Lounas (Frami B, Komia Juvenes)
12:45 – Työpajan aloitus ja esittelyt (H206)
13:00 – Sähköturvallisuus rastit pienryhmissä (autolabra, H124)
14:30 – Sähkötyöturvallisuus loppukoe SFS6002 (ATK, A240.2 & A420.4)
16:00 –Tilaisuus päättyy

Työpajaohjelma 18.3.2022,  SeAMKin kone- ja autotekniikan laboratorio, Juhonkatu 3, Seinäjoki:

9:00 – Työpajan aloitus, hankkeen ja työpajan esittely (H203, Kone- ja autotekniikan laboratorio, 2. kerros)

9:15 – Sähkö- ja hybridiajoneuvojen rakenteet ja huolto, teoria (H203) (pdf-esitys, 3.68 Mt)

  • Sähkö- ja hybridiajoneuvojen voimansiirtojen erilaiset rakenteet
  • Korkeajännitejärjestelmän rakenne
    • Komponentit ja niiden toiminta
    • Jännitetasot
    • Jäähdytys/lämmitys
  • Latausjärjestelmät
    • Latauslaitteet
    • Termistö
    • Toiminta ja rajoitteet
  • Ajoneuvojen korjaus ja huoltotoimenpiteet
    • Erityishuomioita huollosta ja korjauksesta
    • Korikorjauksessa huomioitavat asiat

12:00 – Lounas (Frami B, Komia Juvenes)

12:45 – Sähkö- ja hybridiajoneuvojen rakenteet ja huolto, laboratorioharjoitukset (H124) (labraohjeet)

  • Järjestelmädiagnostiikka
  • Latausjärjestelmien tutkiminen
  • Komponenttien tunnistaminen
  • Ajoneuvon jännitteettömäksi tekeminen turvallisesti

16:00 –Tilaisuus päättyy

Työpajaan liittyvät kaikki materiaalit löytyvät tästä kansiosta

Työpajaohjelma 12.5.2022. Paikka: SeAMK auto- ja työkonelaboratorio, Juhonkatu 3, Seinäjoki

9:00 – Työpajan aloitus, hankkeen ja työpajan esittely (H206)


9:15 – Teoria (H206) (pdf-esitys, 2.73 Mt)

  • Perinteinen anturitekniikka ja vianhaku
  • Digitaalisuus anturitekniikassa
  • Yleisimmät sähköiset toimilaitteet ja vianhaku

11:00 – Lounas (Frami B, Komia Juvenes)


11:45 – Laboratorioharjoitukset (H124)

  • Korjausohjeiden haku
  • Mittausharjoitukset (esim. jännite-, virta-, pwm -mittaukset)
  • Oskilloskooppi mittaukset
  • Adapterien käyttö

16:00 –Tilaisuus päättyy

​Työpajaan liittyvät kaikki materiaalit löytyvät tästä kansiosta.

Työpajaohjelma 30.11.2022, SeAMK, Frami A, Kampusranta 9, Seinäjoki

12:00 – Lounas (Frami B, Komia Juvenes)
13:00 – Koulutustilaisuus – osa 1, Topi Partanen, Certum Oy (Neuvotteluhuone A310.7) (pdf-esitys, 1.27 Mt)

  • Taloushallinnon järjestäminen ja sen tehokas hyödyntäminen
  • Tulos ja tase tutuksi
  • Yleiset tunnusluvut ja niiden tulkinta
  • Kassavirta

14:30 – Kahvitauko

14:45 – Koulutustilaisuus – osa 2, Topi Partanen, Certum Oy (Neuvotteluhuone A310.7) (pdf-esitys, 1.27 Mt)

  • Sisäinen ja ulkoinen laskenta
    • Katelaskenta, kannattavuus ja tehokkuus
  • Investoinnit ja rahoitus
    • Yleistä investointien luonteesta
    • Investointilaskelmat
    • Investointien rahoitus

16:00 – Tilaisuus päättyy

Työpajaan liittyvät kaikki materiaalit ml. nauhoitteet löytyvät tästä kansiosta.

Työpajaohjelma 14.12.2022. Paikka: SeAMK, Frami F, Kampusranta 11, Seinäjoki. Kouluttajana: Saija Råtts, SeAMK (pdf-esitys, 1.78 Mt)

9:00 – Sosiaalisen median mahdollisuudet ja käyttö monimerkkikorjaamon näkökulmasta

  • Miten valita oikea kanava ja tavoittaa oikea kohderyhmä somessa?
  • Minkälainen sisältö eri somekanaviin soveltuu?

10:30 – Kahvitauko

10:45 – Joukosta erottautuminen ja oman profiilin löytäminen ja hyödyntäminen markkinoinnissa

  • Miten profiloidutaan, kerrotaan yritystarinaa ja löydetään markkinointiin soveltuvat palvelu-/tuotepaketit, jotka helpottavat myyntiä
  • Verkossa tapahtuvan ostoprosessin kulku ja verkkokaupan mahdollisuudet pienyrityksen näkökulmasta keskustellen

12:15 – Lounas (Frami B, Komia Juvenes)

Työpajaan liittyvät kaikki materiaalit ml. nauhoitteet löytyvät tästä kansiosta.

Työpajaohjelma 22.3.2023. Paikka: SeAMK, Frami A, Kampusranta 9, Seinäjoki: 

12:00 – Lounas, ravintola Komia (Kampusranta 9 B, Seinäjoki)

12:45 – Etädiagnostiikkapalvelu (Vesa Turunen, Automotive Aftermarket, Robert Bosch Oy) (pdf-esitys, 2,03 Mt)

Etädiagnostiikkapalvelun tarjoamat mahdollisuudet

Laitteistot ja toimenpiteet korjaamolla

14:00 – Pass Thru (Vesa Turunen, Automotive Aftermarket, Robert Bosch Oy) (pdf-esitys, 2,03 Mt)

15:00 – Tilaisuuden päättäminen

Työpajaan liittyvät kaikki materiaalit ml. nauhoitteet löytyvät tästä kansiosta .

Työpajaohjelma 13.4.2023. Paikka: SeAMK auto- ja työkonetekniikan laboratorio, Juhonkatu 3, Seinäjoki:

11:30 – Lounas, ravintola Komia (Kampusranta 9 B, Seinäjoki)

12:15 – Aloitus, hankkeen ja tulevien työpajojen esittely (auto- ja työkonetekniikan laboratorio)

12:30 – Teoriaosuus: (pdf-esitys, 2.86 Mt)

  • Sähköiset työkoneet tilannekatsaus
  • Sähköisten työkoneiden voimansiirtojen erilaiset rakenteet
    • Tärkeimmät komponentit ja niiden toiminta
  • Sähköisten työkoneiden huolto- ja korjaustoimenpiteet

13:30 – Kahvi

13:45 – 15:45 Sähköiset työkoneet ja digitaaliset oppimisympäristöt, rastikoulutus laboratoriossa ja luokassa (H124 ja H206)

  • Epec Flow ratkaisut sähköiseen voimansiirtoon
  • JCB 525-60 ETEC sähköinen kurottaja
  • Ponsse VR, virtuaalinen oppimisympäristö metsäkonetekniikan opiskeluun
  • Valtra 5PS, lisätty todellisuus työkoneen voimansiirron opiskelussa ja työskentelyn tukena

15:45 – Työpajan yhteenveto ja päätös

Työpajaan liittyvät kaikki materiaalit ml. nauhoitteet löytyvät tästä kansiosta.

Työpajaohjelma: 

 11:00 – Lounas Hotelli Sorsanpesällä (Sedusta katsoen tien toisella puolella) (Hotelli Sorsanpesän ravintola, Törnäväntie 27, Seinäjoki)

12:00 – ADAS-järjestelmät korjaamolla, teoriaosuus (Juha Ravolainen, Hella Gutmann) (pdf-esitys, 3.64 Mt)

  • ADAS-järjestelmät yleisesti
  • Laitteistot ja toimenpiteet korjaamolla

13:30 – Kahvitauko

13:45 – ADAS-järjestelmät korjaamolla, käytännön osuus (Hella Gutmann & SeAMK)

  • ADAS-järjestelmän komponentit ja dynaamisen kalibroinnin toimenpiteet
  • Staattisen kalibroinnin suoritus valmistajan työohjeilla
  • Staattisen kalibroinnin suoritus Hella Gutmann CSC-Tool Digital -järjestelmällä

15:30 – SEDU autoalan koulutuksen ja tilojen esittely

16:00 – Tilaisuuden päättäminen

Työpajaan liittyvät kaikki materiaalit ml. nauhoitteet löytyvät tästä kansiosta.

Teema: Digitalisaatio ajoneuvovalmistuksessa
Ajankohta: 18 – 19.9.2023
Kohteet: Valmet Automotive Oyj (Uudenkaupungin autotehdas), Carrus Delta Oy (linjaliikenne- ja
turistibussien korivalmistaja, Lieto) ja VAK Oy (Raskaan kaluston tavarankuljetusratkaisut, Vahto).
Oheiskohteena Uudenkaupungin automuseo.
Aikataulu

Ma 18.9
6.00 Lähtö Sjk (Reitti Sjk-Kankaanpää-Pori(kahvitauko)-Uusikaupunki)
Lähdetään Auto-ja työkonetekniikan labran pihasta Juhonkadulta, Seinäjoelta.
Menomatkalla esitellään maistiaisia hankkeen tuottamista oppimateriaaleista ja
kerätään palautetta hankkeesta + muuta hankedokumentointia
10.15 Uusikaupunki
10.30-12.30 Vierailu Valmet Automotive
12.30-13.30 Lounas kaupungilla Ravintola Golf ja hinta 12.30€ / hlö kaikki maksavat itse.
13.30-15.30 Opastettu museokierros autotehtaan museossa
Ajo Turkuun
n. klo 16.30 Majoittuminen hotellille 2-hengen huoneisiin Sokos Hotelli Kupittaa
Matkanjärjestäjä on jakanut huoneet, jolloin tapahtuu myös tältä osin verkottumista.
Ti 19.9
Aamiainen hotellilla
8.30 Lähtö hotellilta
9.00-11.00 Vierailu Carrus Delta Oy, Lieto
11.00-12.30 Lounas Ravintola Lundo, Lieto (omakustanteinen hinta 11,00 €) ja siirtyminen
Vahtoon
12.30-14.30 Vierailu VAK Oy, Vahto
n. klo 19.00 Paluu Seinäjoelle

Työpajaohjelma 30.10.2023. Paikka: Hotelliravintola Alma, Seinäjoki

9:00 Hankkeen tulosten esittelyä  (pdf-esitys, 1.26 Mt)
9:30 Hankkeen oppimisympäristön esittelyä
10:00 Hankkeen loppupalautekeskustelu
10:30 Tulevan sähköiset voimalinjat- kehitys- ja investointihankkeen esittelyä
11:00 Alman lounas

Tässä linkki tilaisuuden nauhoitukseen

Jatkuvan oppimisen kokonaisuuden kehittäminen ja pilotointi

Hanke selvitti yhteistyössä Tuotekehitys-, TehoData- ja Training 4.0:XR-hankkeen kanssa yhteisesti hyödynnettävää oppimisympäristöä, mihin liittyen on julkaistu seuraavat SeAMK-lehden artikkelit: ”Selvitys audiovideokirjastoista” on julkaistu 1.12.2023:
https://lehti.seamk.fi/alykkaat-ja-energiatehokkaat-jarjestelmat/selvitys-audiovideokirjastoista/ ja “Kokemuksia useamman SeAMKin TKI-hankkeen yhteisestä oppimisympäristöratkaisusta” on julkaistu 30.11.2023:
https://lehti.seamk.fi/alykkaat-ja-energiatehokkaat-jarjestelmat/kokemuksia-useamman-seamkin-tki-hankkeen-yhteisesta-oppimisymparistoratkaisusta/

Hankkeessa hyödynnettiin Moodle-ympäristöä, johon hankkeen sisältöä julkaistiin SeAMKin opiskelijoiden käyttöön. Kohderyhmälle julkaistiin sisältö tälle sivustolle sen helppokäyttöisyyden vuoksi eikä hanke hyödyntänyt GitHub-alustaa, koska sen havaittiin soveltuvan ohjelmakoodin julkaisuun paremmin. Tällä sivustolla julkaistu sisältö hyödyntää erityisesti hankkeiden yhteistyöllä kehitettyä SeAMK TKI Sharepoint -palvelua, johon julkiset tiedostot voidaan tallentaa. Lisäksi sisältöjen digitaalisessa julkaisussa hyödynnettiin SeAMK Tutkii & kehittää -Youtube-kanavaa ja SeAMK-lehden artikkeleja.

Lisäksi hankkeen tuloksena syntyy muun muassa jatkuvan oppimisen malli sekä erilaisia koulutuskokonaisuuksia, joita pilotoitiin yhdessä alueen mikro- ja pk-yrityssektorin kanssa. Tämä jatkuvan oppimisen pilotointi toteutettiin hankkeen tutustumismatkan aikana 18.-19.9.2023, jolloin kohderyhmältä kerättiin toteutetuista oppimisjaksoista palautetta.  Tämän lisäksi hanke tuotti toiminta- ja koulutusmallin ajoneuvojen jälkimarkkinointi toiminnoille. Hankkeen lopuksi järjestettiin hankkeen tulosten ja oppimisympäristön esittelytilaisuus 30.10.2023 Seinäjoella, jossa käytiin läpi ja hyväksyttiin hankkeessa kehitetty oppimismalli ml. koulutusmallin yhteiskehittäminen osallistujayritysten kanssa oppimisalustaratkaisu sekä mikro- ja pk-yritysten henkilöstön kouluttautumisen strategiamalli.

Hankkeessa kehitetty oppimismalli 2023-10-30

Lisätiedot

Arola, Juha-Matti
Senior Project Manager