Training 4.0 -koulutusmalli - SEAMK Projektit

Training 4.0 -koulutusmalli

Training 4.0: Robotiikka -koulutusmalli
(Avautuu uuteen ikkunaan) Training 4.0 -koulutusmalli (Klikkaamalla täysikokoiseksi)

Tavoitteet

  • Tunnistetaan yrityksen kehittämisen painopistealueet
    nyt ja tulevaisuudessa
  • Saadaan käsitys yrityksen osaamisen tasosta ja henkilöstön
    osaamis- ja kehittämistarpeista
  • Selvitetään konkreettiset koulutettavien määrät,
    koulutussisällöt karkealla tasolla ja karkea aikataulu

Tuotokset

  • Haastatteluyhteenvedot koulutuskartoitushaastatteluista yrityksen sisällä
  • Nämä tulokset toimivat pohjana seuraaville prosessin vaiheille

Työkalut

  • Teemahaastattelut, joilla tutustutaan yrityksen kehittämissuunnitelmiin,
    nykyiseen toimintaan ja henkilöstöresurssitilanteeseen
  • Kyselytyökalut: Microsoft Forms, Webropol, Teams ja Moodle

Esimerkit

Tavoitteet

  • Tehdään yksilölliset henkilöstön osaamiskartoitukset ja luodaan niihin liittyvät
    lähitulevaisuuden (< 1 vuosi) kehittämistavoitteet

Tuotokset

  • Valmiit yksilölliset henkilöstön osaamiskartoitukset ja niihin liittyvät koulutus- ja
    kehittämissuunnitelmat

Työkalut

  • Toteutetaan tutkimus tai kysely osaamisesta jollakin
    kyselytyökalulla esim. Microsoft Forms tai Webropol

Tavoitteet

  • Aikataulutetaan, resurssoidaan ja suunnitellaan toteutettavat koulutukset ja aiotut
    kehittämistoimenpiteet
  • Projektityöt, lopputyöt yms. pitää sitoa selkeästi yrityksen kehittämistyöhön ja
    konkreettiseen tekemiseen

Tuotokset

  • Aikataulutetut koulutukset
  • Koulutusohjelmat

Työkalut

  • Koulutussuunnittelu on tiimityötä yrityksen edustajien, TKI-asiantuntijoiden
    ja opettajien kanssa, mihin soveltuu parhaiten työkaluna Microsoft Teams

Esimerkit

Training 4.0 -koulutusten toteutusmalli

Training 4.0: Robotiikka -hankkeen yrityskoulutuksissa kehittyi alla kuvattu DPBL-toimintamalli (Development Project Based Learning), joka kokonaisuutena tuo monitahoisia hyötyjä koko koulutuksen sidosryhmälle. Kuvion alla käydään kokonaisuutta tarkemmin läpi.

DPBL-malli
Development Project Based Learning -malli

1. Yritysnäkökulma

Yrityksellä on intressi jatkuvasti kehittää yritystään erilaisin kehittämistoimin. Yritys kehittää tyypillisesti toimintaansa projekteilla, joihin tarvitaan vuoropuhelua eri henkilöstöryhmien välillä ja ulkopuolisten kehittämistahojen kanssa. Tällöin projektiin osallistuvat henkilöt kerryttävät omaa osaamistaan.

Yrityksen motivaationa on kehittää yrityksen toimintaa yrityksen strategian mukaan ja kehittämissuunnitelman mukaisesti tavoitteena yrityksen tehokkaampi toiminta ja parempi yrityksen menestyminen.

2. Työntekijänäkökulma

Yrityksen työntekijä oppii, opiskelee ja osallistuu samalla oman työn kehittämiseen kehittäen samalla yrityksen toimintaa osallistuessaan kehittämis- ja koulutustoimenpiteisiin.  Työntekijä oppii uutta ja täydentää sitten olemassa olevia osaamistarpeita kehittäen samalla omaa osaamistaan kouluttautumalla uusiin asioihin.

Työntekijän motivaationa on oppia uutta ja kehittää omaa osaamistaan.

3. Kouluttajanäkökulma

Kouluttaja kouluttaa ja kehittää yrityksen henkilöstöä oppien samalla itsekin aihepiireistä sekä yritysten toiminnasta.

Kouluttajan motivaatio on oppia uutta ja kehittää pk-yritysten toimintaa.

4. Hyödyt sidosryhmälle

Sidosryhmät hyötyvät niin työntekijöiden ja pk-yritysten kehittämisestä.

Sidosryhmien motivaatio on tukea ja rahoittaa kehittämistoimia julkisista varoista.

Tavoitteet

  • Luodaan yksilölliset oppimissuunnitelmat, joiden mukaan yrityksen työntekijä
    kouluttautuu ja kehittää itseään
  • Toteutetaan tarvittavat koulutukset joko lähi-, hybridi-, etä- ja/tai verkkoopetuksena
  • Erityisesti laboratorioharjoitukset sekä yhteiseen ideointiin ja
    kehittämiseen liittyvä toteutus pyritään pitämään lähiopetuksena

Tuotokset

  • Koulutuskokonaisuudet
  • Koulutustilaisuudet
  • Työpajat
  • Projektityöt
  • Nauhoitteet
  • Julkaisut

Työkalut

  • Microsoft Teams
  • Microsoft Sway
  • Thinglink – kuvaohjeet
  • Open Broadcaster Software (OBS)
  • Adobe Captivate
  • Powtoon
  • DaVinci Resolve
  • Open edX
  • Moodle
  • Miro

Esimerkit

Tavoitteet

  • Kerätä ja käsitellä palaute
  • Tehdään jatkokehitysehdotukset

Tuotokset

  • Palauteyhteenveto
  • Jatkokehitysehdotukset

Työkalut

  • Microsoft Forms
  • Microsoft Teams
  • Moodle

Esimerkit

Tavoitteet

  • Ottaa MOOC-alusta käyttöön omille palvelimille
  • Kehittää MOOC-alustalle esimerkkikursseja
  • Pilotoida ympäristöä

Tuotokset

  • Itsenäisesti toimiva MOOC-alusta
  • Pilotoitu esimerkkikurssi alustaan
  • Kokemukset ja osaaminen MOOC-alustan käyttöönotosta ja hallinnoinnista

Työkalut

  • Linux-palvelin
  • Open edX-MOOC-alustatyökalu
  • Virtuaalikoneet

Esimerkit

  • Training 4.0: Robotiikka -hankkeen MOOC-koulutusympäristö perustettiin pilottivaiheessa osoitteeseen  https://training4.seamk.fi/. Pilottivaiheen ajan MOOC-ympäristö oli käytössä pilottiryhmällä. MOOC-ympäristön opintokokonaisuudet ovat ladattavissa hankkeen verkkosivujen pääsivulta.
  • Kokemuksia Open edX -kurssien toteuttamisesta(Avautuu uuteen ikkunaan)
  • Open edX -MOOC-alustatyökalun käyttöönottoprosessi:
MOOCin käyttöönottoprosessi
(Avautuu uuteen ikkunaan) MOOC-alustan käyttöönottoprosessi (Klikkaamalla suuremmaksi)