Training 4.0 -koulutusmalli
-
1. Yrityksen kehittämistavoitteet ja tarpeet
Analysoidaan yrityksen osaamis- ja koulutustarpeet
Tavoitteet
- Tunnistetaan yrityksen kehittämisen painopistealueet
nyt ja tulevaisuudessa - Saadaan käsitys yrityksen osaamisen tasosta ja henkilöstön
osaamis- ja kehittämistarpeista - Selvitetään konkreettiset koulutettavien määrät,
koulutussisällöt karkealla tasolla ja karkea aikataulu
Tuotokset
- Haastatteluyhteenvedot koulutuskartoitushaastatteluista yrityksen sisällä
- Nämä tulokset toimivat pohjana seuraaville prosessin vaiheille
Työkalut
- Teemahaastattelut, joilla tutustutaan yrityksen kehittämissuunnitelmiin,
nykyiseen toimintaan ja henkilöstöresurssitilanteeseen - Kyselytyökalut: Microsoft Forms, Webropol, Teams ja Moodle
Esimerkit
- Training 4.0:Robotiikka- hankkeen käyttämä pk- yritysten robotiikkakoulutuksen
alkuhaastattelupohja - Koulutuksen karkeat aihepiirit & kohderyhmät
- Hankkeen oppimismatriisi esimerkki:
- Tunnistetaan yrityksen kehittämisen painopistealueet
-
2. Henkilöstön osaamistarpeet
Selvitetään yritysten henkilöstön osaamisen lähtötaso ja kehittämistavoitteet
Tavoitteet
- Tehdään yksilölliset henkilöstön osaamiskartoitukset ja luodaan niihin liittyvät
lähitulevaisuuden (< 1 vuosi) kehittämistavoitteet
Tuotokset
- Valmiit yksilölliset henkilöstön osaamiskartoitukset ja niihin liittyvät koulutus- ja
kehittämissuunnitelmat
Työkalut
- Toteutetaan tutkimus tai kysely osaamisesta jollakin
kyselytyökalulla esim. Microsoft Forms tai Webropol
- Tehdään yksilölliset henkilöstön osaamiskartoitukset ja luodaan niihin liittyvät
-
3. Koulutussuunnittelu
Suunnitellaan tarvittavat koulutus- ja muut kehittämistoimenpiteet.
Tavoitteet
- Aikataulutetaan, resurssoidaan ja suunnitellaan toteutettavat koulutukset ja aiotut
kehittämistoimenpiteet - Projektityöt, lopputyöt yms. pitää sitoa selkeästi yrityksen kehittämistyöhön ja
konkreettiseen tekemiseen
Tuotokset
- Aikataulutetut koulutukset
- Koulutusohjelmat
Työkalut
- Koulutussuunnittelu on tiimityötä yrityksen edustajien, TKI-asiantuntijoiden
ja opettajien kanssa, mihin soveltuu parhaiten työkaluna Microsoft Teams
Esimerkit
- Hankkeen kevään 2020 pilottikoulutussuunnitelma Kevään 2020 pilottikoulutussuunnitelma (Excel-taulukko 178 kB)
- Aikataulutetaan, resurssoidaan ja suunnitellaan toteutettavat koulutukset ja aiotut
-
4. Toteutus
Toteutetaan koulutukset ja kehittämistoimet ottaen huomioon oppimisympäristöt, sisällöt ja digikoulutusprosessit
Training 4.0 -koulutusten toteutusmalli
Training 4.0: Robotiikka -hankkeen yrityskoulutuksissa kehittyi alla kuvattu DPBL-toimintamalli (Development Project Based Learning), joka kokonaisuutena tuo monitahoisia hyötyjä koko koulutuksen sidosryhmälle. Kuvion alla käydään kokonaisuutta tarkemmin läpi.
1. Yritysnäkökulma
Yrityksellä on intressi jatkuvasti kehittää yritystään erilaisin kehittämistoimin. Yritys kehittää tyypillisesti toimintaansa projekteilla, joihin tarvitaan vuoropuhelua eri henkilöstöryhmien välillä ja ulkopuolisten kehittämistahojen kanssa. Tällöin projektiin osallistuvat henkilöt kerryttävät omaa osaamistaan.
Yrityksen motivaationa on kehittää yrityksen toimintaa yrityksen strategian mukaan ja kehittämissuunnitelman mukaisesti tavoitteena yrityksen tehokkaampi toiminta ja parempi yrityksen menestyminen.
2. Työntekijänäkökulma
Yrityksen työntekijä oppii, opiskelee ja osallistuu samalla oman työn kehittämiseen kehittäen samalla yrityksen toimintaa osallistuessaan kehittämis- ja koulutustoimenpiteisiin. Työntekijä oppii uutta ja täydentää sitten olemassa olevia osaamistarpeita kehittäen samalla omaa osaamistaan kouluttautumalla uusiin asioihin.
Työntekijän motivaationa on oppia uutta ja kehittää omaa osaamistaan.
3. Kouluttajanäkökulma
Kouluttaja kouluttaa ja kehittää yrityksen henkilöstöä oppien samalla itsekin aihepiireistä sekä yritysten toiminnasta.
Kouluttajan motivaatio on oppia uutta ja kehittää pk-yritysten toimintaa.
4. Hyödyt sidosryhmälle
Sidosryhmät hyötyvät niin työntekijöiden ja pk-yritysten kehittämisestä.
Sidosryhmien motivaatio on tukea ja rahoittaa kehittämistoimia julkisista varoista.
Tavoitteet
- Luodaan yksilölliset oppimissuunnitelmat, joiden mukaan yrityksen työntekijä
kouluttautuu ja kehittää itseään - Toteutetaan tarvittavat koulutukset joko lähi-, hybridi-, etä- ja/tai verkkoopetuksena
- Erityisesti laboratorioharjoitukset sekä yhteiseen ideointiin ja
kehittämiseen liittyvä toteutus pyritään pitämään lähiopetuksena
Tuotokset
- Koulutuskokonaisuudet
- Koulutustilaisuudet
- Työpajat
- Projektityöt
- Nauhoitteet
- Julkaisut
Työkalut
- Microsoft Teams
- Microsoft Sway
- Thinglink – kuvaohjeet
- Open Broadcaster Software (OBS)
- Adobe Captivate
- Powtoon
- DaVinci Resolve
- Open edX
- Moodle
- Miro
Esimerkit
- Training 4.0: Robotiikka kevään 2020 koulutukset (PDF-dokumentti 177 kB)
- Luodaan yksilölliset oppimissuunnitelmat, joiden mukaan yrityksen työntekijä
-
5. Palaute ja jatkokehitys
Käsitellään palaute ja tehdään ehdotukset jatkolle.
Tavoitteet
- Kerätä ja käsitellä palaute
- Tehdään jatkokehitysehdotukset
Tuotokset
- Palauteyhteenveto
- Jatkokehitysehdotukset
Työkalut
- Microsoft Forms
- Microsoft Teams
- Moodle
Esimerkit
- Kevään 2020 hankkeen pilottikoulutuksen palautekyselyn kysymykset (Word-dokumentti 170 kB)
-
6. Koulutuksen skaalaus
Skaalataan sisällöt itsenäistä ja jatkuvaa oppimista varten MOOC-ympäristöön.
Tavoitteet
- Ottaa MOOC-alusta käyttöön omille palvelimille
- Kehittää MOOC-alustalle esimerkkikursseja
- Pilotoida ympäristöä
Tuotokset
- Itsenäisesti toimiva MOOC-alusta
- Pilotoitu esimerkkikurssi alustaan
- Kokemukset ja osaaminen MOOC-alustan käyttöönotosta ja hallinnoinnista
Työkalut
- Linux-palvelin
- Open edX-MOOC-alustatyökalu
- Virtuaalikoneet
Esimerkit
- Training 4.0: Robotiikka -hankkeen MOOC-koulutusympäristö perustettiin pilottivaiheessa osoitteeseen https://training4.seamk.fi/. Pilottivaiheen ajan MOOC-ympäristö oli käytössä pilottiryhmällä. MOOC-ympäristön opintokokonaisuudet ovat ladattavissa hankkeen verkkosivujen pääsivulta.
- Kokemuksia Open edX -kurssien toteuttamisesta
- Open edX -MOOC-alustatyökalun käyttöönottoprosessi: