Training 4.0 -koulutusmalli - SeAMK Projektit

Training 4.0 -koulutusmalli

Training 4.0: Robotiikka -koulutusmalli
Training 4.0 -koulutusmalli (Klikkaamalla täysikokoiseksi)
  • 1. Yrityksen kehittämistavoitteet ja tarpeet

    Analysoidaan yrityksen osaamis- ja koulutustarpeet

    Tavoitteet

    • Tunnistetaan yrityksen kehittämisen painopistealueet
      nyt ja tulevaisuudessa
    • Saadaan käsitys yrityksen osaamisen tasosta ja henkilöstön
      osaamis- ja kehittämistarpeista
    • Selvitetään konkreettiset koulutettavien määrät,
      koulutussisällöt karkealla tasolla ja karkea aikataulu

    Tuotokset

    • Haastatteluyhteenvedot koulutuskartoitushaastatteluista yrityksen sisällä
    • Nämä tulokset toimivat pohjana seuraaville prosessin vaiheille

    Työkalut

    • Teemahaastattelut, joilla tutustutaan yrityksen kehittämissuunnitelmiin,
      nykyiseen toimintaan ja henkilöstöresurssitilanteeseen
    • Kyselytyökalut: Microsoft Forms, Webropol, Teams ja Moodle

    Esimerkit

  • 2. Henkilöstön osaamistarpeet

    Selvitetään yritysten henkilöstön osaamisen lähtötaso ja kehittämistavoitteet

    Tavoitteet

    • Tehdään yksilölliset henkilöstön osaamiskartoitukset ja luodaan niihin liittyvät
      lähitulevaisuuden (< 1 vuosi) kehittämistavoitteet

    Tuotokset

    • Valmiit yksilölliset henkilöstön osaamiskartoitukset ja niihin liittyvät koulutus- ja
      kehittämissuunnitelmat

    Työkalut

    • Toteutetaan tutkimus tai kysely osaamisesta jollakin
      kyselytyökalulla esim. Microsoft Forms tai Webropol
  • 3. Koulutussuunnittelu

    Suunnitellaan tarvittavat koulutus- ja muut kehittämistoimenpiteet.

    Tavoitteet

    • Aikataulutetaan, resurssoidaan ja suunnitellaan toteutettavat koulutukset ja aiotut
      kehittämistoimenpiteet
    • Projektityöt, lopputyöt yms. pitää sitoa selkeästi yrityksen kehittämistyöhön ja
      konkreettiseen tekemiseen

    Tuotokset

    • Aikataulutetut koulutukset
    • Koulutusohjelmat

    Työkalut

    • Koulutussuunnittelu on tiimityötä yrityksen edustajien, TKI-asiantuntijoiden
      ja opettajien kanssa, mihin soveltuu parhaiten työkaluna Microsoft Teams

    Esimerkit

  • 4. Toteutus

    Toteutetaan koulutukset ja kehittämistoimet ottaen huomioon oppimisympäristöt, sisällöt ja digikoulutusprosessit

    Training 4.0 -koulutusten toteutusmalli

    Training 4.0: Robotiikka -hankkeen yrityskoulutuksissa kehittyi alla kuvattu DPBL-toimintamalli (Development Project Based Learning), joka kokonaisuutena tuo monitahoisia hyötyjä koko koulutuksen sidosryhmälle. Kuvion alla käydään kokonaisuutta tarkemmin läpi.

    DPBL-malli
    Development Project Based Learning -malli

    1. Yritysnäkökulma

    Yrityksellä on intressi jatkuvasti kehittää yritystään erilaisin kehittämistoimin. Yritys kehittää tyypillisesti toimintaansa projekteilla, joihin tarvitaan vuoropuhelua eri henkilöstöryhmien välillä ja ulkopuolisten kehittämistahojen kanssa. Tällöin projektiin osallistuvat henkilöt kerryttävät omaa osaamistaan.

    Yrityksen motivaationa on kehittää yrityksen toimintaa yrityksen strategian mukaan ja kehittämissuunnitelman mukaisesti tavoitteena yrityksen tehokkaampi toiminta ja parempi yrityksen menestyminen.

    2. Työntekijänäkökulma

    Yrityksen työntekijä oppii, opiskelee ja osallistuu samalla oman työn kehittämiseen kehittäen samalla yrityksen toimintaa osallistuessaan kehittämis- ja koulutustoimenpiteisiin.  Työntekijä oppii uutta ja täydentää sitten olemassa olevia osaamistarpeita kehittäen samalla omaa osaamistaan kouluttautumalla uusiin asioihin.

    Työntekijän motivaationa on oppia uutta ja kehittää omaa osaamistaan.

    3. Kouluttajanäkökulma

    Kouluttaja kouluttaa ja kehittää yrityksen henkilöstöä oppien samalla itsekin aihepiireistä sekä yritysten toiminnasta.

    Kouluttajan motivaatio on oppia uutta ja kehittää pk-yritysten toimintaa.

    4. Hyödyt sidosryhmälle

    Sidosryhmät hyötyvät niin työntekijöiden ja pk-yritysten kehittämisestä.

    Sidosryhmien motivaatio on tukea ja rahoittaa kehittämistoimia julkisista varoista.

    Tavoitteet

    • Luodaan yksilölliset oppimissuunnitelmat, joiden mukaan yrityksen työntekijä
      kouluttautuu ja kehittää itseään
    • Toteutetaan tarvittavat koulutukset joko lähi-, hybridi-, etä- ja/tai verkkoopetuksena
    • Erityisesti laboratorioharjoitukset sekä yhteiseen ideointiin ja
      kehittämiseen liittyvä toteutus pyritään pitämään lähiopetuksena

    Tuotokset

    • Koulutuskokonaisuudet
    • Koulutustilaisuudet
    • Työpajat
    • Projektityöt
    • Nauhoitteet
    • Julkaisut

    Työkalut

    • Microsoft Teams
    • Microsoft Sway
    • Thinglink – kuvaohjeet
    • Open Broadcaster Software (OBS)
    • Adobe Captivate
    • Powtoon
    • DaVinci Resolve
    • Open edX
    • Moodle
    • Miro

    Esimerkit

  • 5. Palaute ja jatkokehitys

    Käsitellään palaute ja tehdään ehdotukset jatkolle.

    Tavoitteet

    • Kerätä ja käsitellä palaute
    • Tehdään jatkokehitysehdotukset

    Tuotokset

    • Palauteyhteenveto
    • Jatkokehitysehdotukset

    Työkalut

    • Microsoft Forms
    • Microsoft Teams
    • Moodle

    Esimerkit

  • 6. Koulutuksen skaalaus

    Skaalataan sisällöt itsenäistä ja jatkuvaa oppimista varten MOOC-ympäristöön.

    Tavoitteet

    • Ottaa MOOC-alusta käyttöön omille palvelimille
    • Kehittää MOOC-alustalle esimerkkikursseja
    • Pilotoida ympäristöä

    Tuotokset

    • Itsenäisesti toimiva MOOC-alusta
    • Pilotoitu esimerkkikurssi alustaan
    • Kokemukset ja osaaminen MOOC-alustan käyttöönotosta ja hallinnoinnista

    Työkalut

    • Linux-palvelin
    • Open edX-MOOC-alustatyökalu
    • Virtuaalikoneet

    Esimerkit

    • Training 4.0: Robotiikka -hankkeen MOOC-koulutusympäristö perustettiin pilottivaiheessa osoitteeseen  https://training4.seamk.fi/. Pilottivaiheen ajan MOOC-ympäristö oli käytössä pilottiryhmällä. MOOC-ympäristön opintokokonaisuudet ovat ladattavissa hankkeen verkkosivujen pääsivulta.
    • Kokemuksia Open edX -kurssien toteuttamisesta
    • Open edX -MOOC-alustatyökalun käyttöönottoprosessi:
    MOOCin käyttöönottoprosessi
    MOOC-alustan käyttöönottoprosessi (Klikkaamalla suuremmaksi)

     

     

     

Tummahiuksinen mies seisoo hieman sivuttain kädet taskussa.

Toni Luomanmäki

Lehtori

sähköposti

Toni.Luomanmaki(a)seamk.fi

puhelin

+358408300480

Juha-Matti Arola

Projektipäällikkö

sähköposti

Juha-Matti.Arola(a)seamk.fi

puhelin

+358408680609

Tomi Palomäki

TKI-asiantuntija

sähköposti

Tomi.Palomaki2(a)seamk.fi

puhelin

+358408300336

Janne Kapela

Asiantuntija, tki

sähköposti

Janne.Kapela(a)seamk.fi

puhelin

+358408680663

Jarkko Pakkanen

Lehtori

sähköposti

Jarkko.Pakkanen(a)seamk.fi

puhelin

+358408300486

Vaalea kiharahiuksinen mies seisoo hieman sivuttain käsi sinisen puvuntakin liepeessä.

Juha Hirvonen

Yliopettaja

sähköposti

Juha.Hirvonen(a)seamk.fi

puhelin

+358408300340