Tarjoilun taitajaksi kolmessa viikossa? - SeAMK Projektit

Tarjoilun taitajaksi kolmessa viikossa?

Blogi:

Tarjoilun taitajaksi -täsmäkoulutus järjestettiin tammikuussa 2024 Seinäjoella, Sedun Suupohjantien yksikössä. Koulutus toteutettiin osana Osallistujalähtöinen moniammatillinen koulutuspolku – OSMO-hanketta ja se oli avoin kaikille, jotka työskentelevät ravitsemisalalla tai jotka ovat kiinnostuneita alasta. Monimuotoinen koulutus sisälsi kaksituntisen verkkoluennon sekä kolme käytännönläheistä lähiopetuspäivää ja sen vastuuopettajana toimi Sedun ravintola- ja cateringalan opettaja Teija Ojala. Tästä blogista pääset kurkistamaan koulutuksen tunnelmiin ja keskeiseen antiin.

Palveluprosessi alkaa ennen kuin asiakas on saapunut ravintolaan

Tarjoilun taitajaksi -koulutus starttasi verkkoluennolla, joka herätteli ajatuksia tarjoilijan työn ehkä jopa tärkeimmästä osa-alueesta; asiakaspalvelusta. Asiakaspalvelua onkin itseasiassa kaikki asiakkaan ja asiakaspalvelun tehtävissä työskentelevän henkilön väliset kohtaamiset kasvotusten, puhelimessa ja verkossa. Asiakaspalvelijan tärkeimpiä tehtäviä on tunnistaa asiakkaan tarpeet ja ratkaista ne tavalla, joka ylittää asiakkaan odotukset. Tämä takaa menestyvän liiketoiminnan ja tyytyväiset asiakkaat.

Asiakaspalveluprosessi alkaa jo ennen kuin asiakas on edes saapunut ravintolaan. Asiakas on aloittanut muodostamaan mielikuvaa yrityksestä jo matkalla. Ravintolan verkkosivut, sosiaalinen media, pääoven näkyvyys ja siisteys sekä pysäköinnin helppous vaikuttavat mielikuvaan palvelun laadusta. Asiakas voi arvioida yrityksen tarjoaman palvelun laatua myös yrityksen palvelukulttuurista. Palvelukulttuuri pitää sisällään havaintoja ravintolan palveluilmapiiristä, nonverbaalisesta viestinnästä sekä yleisiin arvoihin perustuvasta toiminnasta. Työntekijöiden hyvät välit, ystävällinen asiakaspalvelu sekä ”tekemisen meininki” välittävät asiakkaalle positiivista kuvaa palvelukulttuurista.

Kun asiakaspalvelun perusteet oli käyty läpi, olikin hyvä jatkaa koulutuksessa ensimmäiseen lähiopetuspäivään.

Alkoholijuomatietous ja trendikkäät juomasekoitukset osana tarjoilijan osaamispalettia

 

Kuva 1. Sedun ravintola- ja cateringalan opettaja Teija Ojala ohjeisti mm. miten tarjoilija erottaa alkoholillisen ja alkoholittoman punaviinin.

 

Ensimmäinen lähiopetuspäivä aloitettiin kertaamalla anniskelun perusteita, eli alkoholijuomien anniskelulupia ja säädöksiä. Sen jälkeen perehdyttiin mietoihin alkoholijuomiin; olueen, lonkeroon ja siideriin, sekä viineihin ja niiden valmistukseen. Tiesitkö, että viinit on keksitty yli 7000 vuotta sitten kun viinirypäleitä haluttiin saada säilymään pidempään?

Toinen lähiopetuskerta käynnistyi vauhdikkaasti, kun juomasekoitusten valmistusmenetelmistä harjoiteltiin sekoittamista, sekä ravistamista käsin ja koneella. Opiskelijat valmistivat erilaisia aperitiiveja ja digestiivejä. Lisäksi opeteltiin valmistamaan myydyimpiä juomasekoituksia; joihin lukeutuvat mm. Kelkka, Irma, Fisu sekä erilaiset Sourit, Fizzit ja Collinsit. Juomia valmistaessa tuli tutuksi niin väkevät alkoholijuomat (esim. Vodka ja Gin) kuin miedot alkoholijuomat (esim. liköörit). Juomasekoitusten tekeminen oli oppilaiden mielestä kaikista kivointa ja opettavaisinta!

 

Kuva 2. Juomasekoituksia ei voi oppia kuin tekemällä. Tässä opiskelijat valmistavat cocktaileja omilla työpisteillään.  

 

Tarjoilutekniikan hiomista sekä makuparien löytämistä

Kolmantena lähiopetuspäivänä harjoiteltiin yhtä tarjoilijan työn jännittävimmistä tehtävistä; lautasten kantamista. Opiskelijat saivat harjoitella tarjoilutekniikkaa, johon kuului lautasten käsittely, kerääminen, erilaiset kanto-otteet ja tarjottimen käyttö. Myös erilaisen menujen kattamista oli hyvä kerrata.  Viimeisimpänä, mutta ei vähäisimpänä, keskityttiin ruoan ja juoman yhdistämiseen. Tarjoilijan ammattitaitoon kuuluu tietämys siitä, kuinka yhdistellä ruokaa ja juomaa niin, että makumaailmat täydentävät toisiaan harmonisestiKouluttaja kertoi perussääntöjä juomien ja ruokien yhdistämisestä, juomien alueellinen alkuperä huomioiden. Huomioimalla makujen voimakkuuden voidaan löytää mahdollisimman tasapainoinen kokonaisuus.

Oli inspiroivaa huomata, kuinka jokainen pieni yksityiskohta, olipa se sitten juoman sekoittaminen tai tarjoilulautasen asettelu, vaikuttavat kokonaisuuteen. Tarjoilun taitajaksi ei ehkä vielä tulla kolmessa viikossa, mutta koulutuksesta palasi töihin tarjoilijoita, jotka saivat runsaasti niin teoriatietoa ja opastusta kuin käytännön harjoitustakin kotiin viemiseksi – ja siellä arjessahan se taituruus usein vasta jalostuukin. Osallistujilta satoikin runsaasti hyvää palautetta koulutuksesta. Myös kokeneempi, alalla työskennellyt tarjoilija koki oppineensa uusia asioita. Koulutuksen osallistujille varattiin vielä aika myöhemmin käytävälle mentorointikeskustelulle, missä he saivat yhdessä opettajan kanssa pohtia oppimansa soveltamista omaan työhön ja mahdollisia jatko-opintoja. Osa opiskelijoista päättikin jatkaa tarjoilijan perustutkinnon tutkinnon osien suorittamiseen muun muassa näyttöjen kautta.

Heli Nevala
Tki-asiantuntija

Blogi on osa Osallistujalähtöinen moniammatillinen koulutuspolku – OSMO-hanketta, jota rahoittaa Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskus. Palvelukeskus edistää työikäisten osaamisen kehittämistä ja osaavan työvoiman saatavuutta. Palvelukeskuksen toimintaa ohjaavat opetus- ja kulttuuriministeriö sekä työ- ja elinkeinoministeriö. 

Lisätietoja:

Projektipäällikkö Anne-Mari Latvala I p. 040 830 2007 I anne-mari.latvala@seamk.fi Projektiasiantuntija Minna Luomanen I p. 040 868 0735 I minna.luomanen@sedu.fi 

Hankkeen verkkosivut: Osallistujalähtöinen moniammatillinen koulutuspolku – OSMO – SeAMK Projektit. 

#osallistujalähtöinen #moniammatillinen #koulutuspolku #OSMO