TeknologiaTour 26.9.2024 – SeAMK XR-laboratorio - SeAMK Projektit

TeknologiaTour 26.9.2024 – SeAMK XR-laboratorio

Blogi:
TeknologiaTour
Kuva 1: TeknologiaTour -hanke

TeknologiaTour -hanke kiertää ympäri maakuntaa järjestämässä pop up -tilaisuuksia, joissa ihmiset pääsevät tutustumaan eri teknologioihin. NexTech–hanke osallistui 26.9.2024 järjestettyyn tilaisuuteen, jossa keskityttiin XR-teknologiaan ja sivuttiin hieman myös 3D-skannausta. TeknologiaTour -hanke keskittyy pääasiassa valmistavaan teollisuuteen, vaikkakin XR-teknologiaa voidaan hyödyntää varsin monialaisesti. 

Tilaisuudessa esiteltiin SeAMKin XR-laboratorion tekemiä VR ja AR-sovelluksia, joista sai selkeitä esimerkkejä siitä, mihin kaikkeen XR:ää voisi hyödyntää. Ensimmäisenä esiteltiin sovellus, jonka avulla pystyi katselemaan selkeästi, kuinka pumppuauto toimii ja mitä osia sen ohjaimista löytyy. Sovelluksessa sai myös poistettua pumppuauton näkyvistä, jolloin vain sen sisäosat jäivät näkyviin. Tällä tavoin pystyi tutustumaan auton tekniikkaan paremmin. Toinen tilaisuudessa esitelty sovellus koski rakennustyömaata, jota oli kuvattu droonilla työmaan useissa eri vaiheissa. Näistä kuvista oli rakennettu fotogrammetrialla 3D-malli työmaan eri vaiheista, joita pystyi tutkimaan VR-laseilla. Kolmannessa esitellyssä sovelluksessa pääsi puolestaan tutustumaan talon runkoon. Tätä sovellusta voivat hyödyntää esimerkiksi rakennusinsinööriopiskelijat, jotka pääsevät sen kautta näkemään, miltä talo näyttää keskeneräisenä ja miten talon runko muodostuu.  

Tilaisuudessa esiteltiin myös 3D-skannausteknologioiden kehitystä vuosien varrella. Aiemmin käytössä olleet laser-skannerit voidaan nykyään korvata älypuhelimella ja siihen ladattavalla sovelluksella. Tämä teknologia mahdollistaa 3D-mallien luomisen helposti ja suhteellisen nopeasti, minkä jälkeen malleja voidaan muokata 3D-mallinnussovelluksilla ja tulostaa 3D-tulostimella näistä kopioita esimerkiksi prototyyppien testaamiseen. 

Vaikka XR-teknologiaa on hyödynnetty monilla aloilla jo vuosien ajan, sen varsinainen läpimurto ei ole vieläkään tullut. Tähän on useita syitä, joista suurin lienee XR:stä soveltuvien sovelluksien puuttuminen. Vaikkakin esitellyt sovellukset toimivat tarkoitukseensa, ei yrityksillä ole välttämättä resursseja räätälöidä juuri heidän tarpeisiinsa soveltuvaa sovellusta ja valmiit kaupalliset ratkaisut voivat olla lopulta liian geneerisiä, jolloin ne eivät ole käyttökelpoisia. 

Panu Weckman
Asiantuntija 

Tekstin kirjoittamista varten haastateltiin Virtual Dawn – VR yhteisöä VR:n nykyisestä tilanteesta. 

Blogi on osa Euroopan unionin osarahoittamaa NexTech Ecosystem: Monialainen innovaatiotila ja yhteiskehittämiskeskus -hanketta. Hankeaika on 1.8.2024-31.12.2026. 

Lisätietoja hankkeesta:

Projektipäällikkö Anne-Mari Latvala I p. 040 830 2007 I anne-mari.latvala@seamk.fi  

Hankkeen verkkosivut: https://projektit.seamk.fi/hyvinvointi-ja-luovuus/nextech-ecosystem-monialainen-innovaatiotila-ja-yhteiskehittamiskeskus/?preview=true