Children Hybrid Integration (Child-up)
Child-up – Lasten ja nuorten osallisuuden pedagogiikkaa kouluissa ja kasvatusyhteisöissä – moninaisen kotoutumisen tutkimus- ja innovaatioprojekti.
Children Hybrid Integration: Learning Dialogue as a way of Upgrading Policies of Participation
SeAMK on mukana eurooppalaisessa Child-up -tutkimushankkeessa. Hankkeen rahoittaa Euroopan Unionin Horisontti 2020 tutkimus- ja innovaatio-ohjelma, jonka sopimusnumero on 822400.
Toteutusaika: 1.1.2019–30.6.2022 (36 kk + 6 kk)
Child-up -hankkeella on erilaisia tavoitteita. Teoreettisena tavoitteena on lisätä ymmärrystä maahanmuuttajataustaisten lasten, nuorten ja heidän huoltajiensa kokemuksista oppilaitoksissa, varhaiskasvatuksessa ja kasvatusyhteisöissä sekä heidän kanssaan työskentelevien ammattilaisten toiminnasta.
Käytännön toteutuksena koostamme materiaalia tutkimuksessa löydetyistä menetelmistä, joiden havaitaan tukevan erilaisten lasten kotoutumista edistävää toimijuutta sekä osallisuuden ja osallistumisen parantamista. Lisäksi näiden pohjalta tuotetaan koulutusmateriaalia opetus-, kasvatus- ja sosiaalialalle kansallisesti ja kansainvälisesti seitsemässä Euroopan maassa. Suomessa tutkimus toteutetaan Etelä-Pohjanmaan ja Pirkanmaan alueella. Avointen kyselyiden vastaukset kerätään kansallisesti.
Vaikutustavoitteena jaamme tutkimuksessa lisääntynyttä ymmärrystä ja tietoa laajasti ja myös päättäjille.
Child-up -hanke koostuu seuraavista vaiheista:
- Taustaselvitys (2019), joka selvittää, millaiset lainsäädännölliset ratkaisut, koulutuspoliittiset toimet ja käytännöt edistävät maahanmuuttajataustaisten osallisuutta ja kotoutumista tällä hetkellä.
- Kysely (2019) oppilaille, heidän huoltajilleen sekä opettajille, sosiaalityöntekijöille ja asioimistulkeille kokemuksista suomalaisesta koulusta ja sosiaalisista suhteista. Tämän selvityksen perusteella lisäämme ymmärrystä siitä, millaisia asioita on hyvä ottaa huomioon tutkimuksen seuraavissa vaiheissa.
- Haastattelut (2020/2021) oppilaiden, opettajien, sosiaalityöntekijöiden, asioimistulkkien muiden ammattilaisten käsityksistä ja kokemuksista liittyen maahanmuuttajataustaisten lasten ja heidän perheidensä osallisuuteen ja kotoutumiseen.
- Luokkahuonetilanteiden havainnointi (2020/2021) kouluissa ja kasvatusyhteisöissä auttaa lisäämään ymmärrystä monikulttuurisen koulun arjesta. Koronatilanteen vuoksi tämä vaihe toteutettiin etänä.
Child-up -hankkeella on näin ollen käytäntöön ja päätöksentekoon liittyviä sekä tiedon levittämiseen liittyviä tavoitteita, joita toteutetaan pitkin matkaa. Lisäksi hankekumppanien yhteisenä lopputuotoksena (2022) valmistuu ammattilaisille suunnattuja avoimesti käytettäviä koulutusmateriaaleja, jotka julkaistaan hankkeen kansainvälisillä verkkosivuilla.
Hanketta johtaa italialainen yliopisto, Universita degli studi di Modena e Reggio Emilia (UNIMORE).
Hankekumppanit edustavat tutkimus- ja asiantuntijaorganisaatioita Saksassa, Puolassa, Belgiassa, Iso-Britanniassa, Ruotsissa, Italiassa ja Hollannissa. (Zentrum fur Forschung, Weiterbildnung und Beratung an der EHS Dresden GGMBH (GE), Uniwersytet Jagiellonski (PO), Universite de Liege (BE), The University of Northampton (UK), Malmö Universitet (SE), Istituto Internatzionale di Diritto Umanitario (IT), European School Heads Association (NL), Fondation des Regions Europeennes pour la Reserche en Education et Enformation (BE)). Tutkimusosio toteutetaan seuraavissa seitsemässä Euroopan maassa: Belgia, Iso-Britannia, Italia, Puola, Ruotsi, Saksa, Suomi.
SeAMKissa hankkeesta vastaa yliopettaja YTT Tiina Hautamäki yhdessä projektipäällikkö FT Henna Jousmäen kanssa. Hankkeen aiemmissa vaiheissa mukana ovat olleet erilaisissa johto- ja asiantuntijarooleissa Maiju Kinossalo, Paula Kuusipalo ja Aino Alaverdyan. Myös opiskelijat ovat työskennelleet hankkeessa osana opintojaan.
Tutustu julkaisuihimme:
- Child-up-hankkeen tulokset tukemassa eurooppalaisen kotoutumispolitiikan kehittämistä
- Osallistavat menetelmät lasten ja nuorten kotoutumisen edistämisessä
- Suomen maaraportti
- Kinossalo, M., Jousmäki, H., & Intke-Hernandez, M. (2022). Life-story pedagogy for identity: Through linguistic and cultural recognition to participation and equity. Apples – Journal of Applied Language Studies.
- Empatiaa ja erityistaitoja tukevat rakenteet kouluihin
- Monikielinen lukutaito identiteettityön ja osallisuuden tukena
- Kouluilla on keinoja vähentää lasten ja nuorten yksinäisyyttä
- Tutkimuskentälle pääsy ja aineistonkeruu poikkeustilanteessa – kasvokkaisista kohtaamisista etävuorovaikutukseen
- Koulunaloituksen ja koronan kilpajuoksu
- Child-up -hankkeen toiminta 2020–2021
- Monikielisyys ei tee tulkkia
- Ajallisuus ja aineistojen keräämisen taito – kokemuksia kasvatusinstituutioiden kentältä
- Maahanmuuttajuus – vain pala identiteettiä
- Understanding intercultural competence: from conceptual and curricular objects to competence actions of teachers and social workers working with migrant children
- Opiskelijat Child-up -projektissa: TKI-toiminta mahdollistaa merkityksellistä osallisuutta
- Opiskelijan opinnoille ja uralle suuntaa ja näkökulmia TKI-toiminnan projektiyhteistyössä
- Kielen moninainen merkitys kotoutumisessa, identiteetissä ja osallisuudessa
Opinnäytetyöt ja pro gradu -tutkielmat
- Moninaisen taustan omaavien nuorten osallisuus yläkoulussa. Pro gradu -tutkielma, Akreyi, Jasmin (2022), Tampereen yliopisto Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta – Faculty of Education and Culture
- Maahanmuuttajataustaisten lasten ja nuorten toimijuus koulussa osana kotoutumista, Kaleva, Heidi (2020)
- Lapsen ääni esille tutkimuksen tiedonkeruuvaiheessa, Peltomäki, Riikka (2020)
Linkkejä
Lataa tästä hankkeen esittely pdf-versiona »
Englanninkielinen hanke-esittely »
Hankkeen kansainväliset verkkosivut »
Tutustu hankkeen tietosuojaselosteeseen »