Kekseliäs ja ketterä Ruokaprovinssi - SeAMK Projektit

Kekseliäs ja ketterä Ruokaprovinssi

 

Tervetuloa Ruokaprovinssin maailmaan!

Vuoden 2023 lopussa valmistunut Ruokaprovinssi-strategia on niin hyvä, että ryhdyttiin heti toteuttamaan sitä!

Kekseliäs ja ketterä Ruokaprovinssi -hanke kehittää Ruokaprovinssi-brändiä ja viestintää sekä heimouttaa Ruokaprovinssin toimijoita tiiviimmäksi yhteisöksi. Työ luo pohjaa muulle Ruokaprovinssin kehittämiselle ja Ruokaprovinssi-verkoston toimijoiden menestykselle. Työn kohteena on koko eteläpohjalainen ruokaketju pellolta pöytään.

Kekseliäässä ja ketterässä Ruokaprovinssissa tapahtuu!

Brändin, ilmeen ja viestinnän päivittäminen on aloitettu ja nyt pääset kertomaan toiveiden tynnyriin, millaista viestintää kaipaat Ruokaprovinssilta – miltä se näyttää, tuoksuu, maistuu ja kuulostaa? Miten juuri sinä, yrityksesi tai organisaatioisi voi paremmin olla osa yhteistä Ruokaprovinssiheimoa?

Kekseliäs ja ketterä – miten teemme sen?

Nyt toteutetaan strategian kuutta tavoitetta ja niiden saavuttamiseksi asetettuja toimenpiteitä. Alta löydät tavoitteet, joita toteutetaan hankkeessa 25 toimenpiteen kautta. Suluissa mainittuna tavoitteen yläotsikkona toimiva strategian painopiste.

Tekemistä on paljon ja tulemme kaipaamaan apua myös teiltä kaikilta alan toimijoilta täällä Etelä-Pohjanmaan Ruokaprovinssissa!

  • Ruokaprovinssi on ilmiö (Ruokaprovinssibrändi)

    Toteuttaja Maa- ja kotitalousnaiset

    • Brändi- ja viestintäsuunnitelma ja ilme
    • Kehitetään Ruokaprovinssista valmiita, yksinkertaisia, päivittyviä ja saavutettavia konsepteja ja malleja verkoston käyttöön
    • Kannustetaan käyttämään termiä “Ruokaprovinssi”
    • Ruokaprovinssi-verkostoa esitellään yhdessä Ruokaprovinssin viestintäkanavissa kokonaisuutena (esim. hankesalkku tai luennoitsijapankki)
    • Ruokaprovinssin yrityksistä ja tekijöistä kerrotaan tarinoita (esim. uutiskirje, Ruokaprovinssi-kahvit tai uusi konsepti)
    • Ruokaprovinssiviestintää kohdennetaan myös:
      • liitännäistoimialoille
      • maakunnan ulkopuolelle 2–3 valittuun kohteeseen
      • huomioidaan vähän huomiota saaneita alateemoja (esim. alkutuotanto, Juomaprovinssi tai gastronomia).
    • Luodaan tapa vaihtaa tietoa Ruokaprovinssissa toimivien verkostojen välillä tai kehitetään vanhoja (esim. Johtajafoorumi, Kerru).
    • Luodaan verkkoon Ruokaprovinssi-info
    • Lisäaaditaan Ruokaprovinssi-tapahtumien sähköinen vuosikello
    • Otetaan Etelä-Pohjanmaan tapahtumakalenteri aktiivikäyttöön
    • Kehitetään tapahtumaviestintää
  • Ruokaprovinssi on tiivis ja aktiivinen (Ruokaprovinssiheimo)

    Toteuttaja Seinäjoen ammattikorkeakoulu

    • Kerätään olemassa olevat ruoka-alan tapahtumat (kuluttaja, B2B) tapahtumavuosikelloon
    • Ideoidaan uusia konsepteja esim. Ruokaprovinssin kekriseminaari
    • Etsitään keinoja uudistaa olemassa olevia tapahtumia
    • Tehdään Ruokaprovinssin osaamista entistä näkyvämmäksi ruoka-alan valtakunnallisissa kilpailuissa
    • Kehitetään tapa jakaa Ruokaprovinssin tunnustuspalkintoja
    • Laaditaan Ruokaprovinssille kevyt sähköinen verkostokartoitus ja suunnitelma verkostojen vahvistamiseksi
  • Ruokaprovinssiheimolla on infrastruktuuri (Ruokaprovinssiheimo)

    Toteuttaja Maa- ja kotitalousnaiset

  • Etelä-Pohjanmaa on tapahtumien paikka (Ruokabisnes)

    Toteuttaja Seinäjoen ammattikorkeakoulu

    • Tuodaan toimijoita yhteen tapahtumaruoka(ilu)konseptien äärelle
    • Järjestetään Ruokaprovinssin esiintulo
    • Konseptoidaan Ruokaprovinssin sadonkorjuuviikko
    • Tuetaan Food Days-tapahtumaviikon vakiintumista kansallisena ja kansainvälisenä tapahtumana.
  • Ruoantuotantoa arvostetaan (Ruokabisnes)

    Toteuttaja ProAgria Etelä-Pohjanmaa

    • Maatilayrittäjille luodaan uskoa tulevaisuuteen digitaalisen viestinnän keinoin
    • Ruokaketjun ammattilaisille viestitään maataloustuotannon vastuullisista toimista ja alkutuotannon merkityksestä mm. huoltovarmuuden näkökulmasta
    • Samoja teemoja tuodaan Ruokaprovinssin johtajafoorumiin.
    • Johtajafoorumiin etsitään alkutuotannon vahva edustus.
    • Hankkeessa hyödynnetään alan tutkimustuloksia.
  • Ruokaprovinssissa tehdään aktiivista innovaatiotoimintaa (RuokaPROvinssi)

    Toteuttaja Helsingin yliopiston Ruralia-instituutti

    • Kootaan olemassa olevat ruoka-alan innovointipalvelut yhteen Ruokaprovinssi.fi-verkkosivustolle
    • Kartoitetaan alueen toimijoiden tarpeita uusille innovaatiokonsepteille ja -palveluille tulevaisuusskenaarioiden dialogikeskusteluissa
    • Kartoitetaan muiden alueiden innovaatio- ja yrityshautomotoimintaa ja kannustetaan Ruokaprovinssin toimijoita kehittämään alueen innovaatio- ja yrityshautomotoimintaa.
    • Kartoitukseen tietoa kerätään mm. tutustumalla inspiroiviin yrityshautomoihin, Living Lab-toimintoihin ja muihin ekosysteemien kehittämisprosesseihin 2–4 matkalla Suomessa ja yhdellä Euroopassa.
    • RuokaPROvinssissa painotetaan tulevaisuusymmärryksen soveltamista.

Digitalisaatio ja tulevaisuusymmärrys tekemisen tapana

Kaikkien toimenpiteiden toteuttamisessa otetaan huomioon kaksi läpäisyteemaa – digitalisaatio ja tulevaisuusymmärrys.

Ruokaprovinssille laaditaan ammattilaisten voimien brändi- ja viestintäsuunnitelma, jonka pohjalta Ruokaprovinssin ilme päivitetään. Viestintään kehitetään vaivattomia ja panos-tuotos-suhteeltaan tehokkaita sekä oivaltavia viestinnän keinoja, jotka ovat yhä useamman Ruokaprovinssin ruokaketjun toimijan ulottuvilla.

Heimouttamistoimenpiteitä tehdään mm. Ruokaprovinssin yhteisten tapahtumien ja yhteistyöalustojen kehittämisen kautta. Ruokaprovinssi-klusteri ilmoitetaan EU:n klusteriportaaliin, mikä lujittaa Ruokaprovinssin näkymistä kokonaisuutena myös kansainvälisesti.

Haapala, Lotta

Projektipäällikkö

sähköposti

Lotta.Haapala(a)seamk.fi

puhelin

+358408302034