Ruokapalvelun ja kotitalouksien yhteistyö kestävän ruokajärjestelmän ajurina (AJURI)
AJURI-hankkeessa opitaan ruokakasvatuksesta, käydään vuoropuhelua sekä ideoidaan ja kokeillaan yhdessä, miten voidaan edistää lasten ja nuorten terveellisiä, kestäviä ruokavalintoja koulujen ruokapalveluiden, oppilaiden kotijoukkojen sekä koulun opetushenkilöstön yhteistyöllä.
Toimenpiteet
TP1 Tilannekuva ja yhteistyöryhmien perustaminen (4–10/2024)
Selvitetään kasvikunnan tuotteiden käytön nykytilannetta, käytön lisäämisen ajureita ja esteitä koulujen ruokapalveluissa ja peruskouluikäisten kotitalouksissa sekä kouluyhteisöissä jo toteutettavaa ruokakasvatuksellista yhteistyötä. Kartoitetaan ruokakasvatuksellisesta yhteistyötä kiinnostuneet kouluyhteisöt ja perustetaan yhteistyöryhmät 4–6 kouluyhteisöön SeAMKin toiminta-alueella.
Toteutuminen
Ajuri-hanke sai mukaan neljä yhteistyöryhmää Etelä-Pohjanmaan alueen kouluista. Ryhmissä on opettajia, rehtoreita, ruokapalveluhenkilöstöä ja huoltajia. Ensimmäiset tapaamiset järjestettiin alkuvuodesta 2025. Tapaamisissa pohdittiin keinoja kouluruokailuun osallistumisen lisäämiseksi sekä kotien tietoisuuden kasvattamiseksi kouluruoan hyödyistä. Koettiin myös, että on tärkeää lisätä oppilaiden sekä huoltajien tietoa kasvikunnan tuotteiden käytöstä ja hyödyistä. Kaikkien yhteistyöryhmien yhteisenä tavoitteena oli lisätä terveellisen ruoan arvostusta ja parantaa kouluruokailuun osallistumista.
TP2 Toimintamallien ideointi ja kokeilut 10/2024–4/2025
Järjestetään yhteistyöryhmille työpajoja. Ideoidaan ja valmistellaan kussakin ryhmässä käytännön kokeilu ruokakasvatuksellisesta tilaisuudesta tai muusta osallistavasta toiminnasta kasvipainotteisten, terveellisten ja kestävien ruokatottumusten edistämiseksi.
Toteutuminen
Aluksi toteutettiin nimettömät kyselyt koko kouluyhteisöille (opetushenkilöstö, ruokapalveluhenkilöstö ja huoltajat) kouluruokailun nykytilasta ja kehittämistarpeista. Tuloksista laadittiin yhteenveto, joka esiteltiin ensimmäisessä tapaamisessa. Keskustelun ja vastausten pohjalta kukin yhteistyöryhmä valitsi pääkehittämiskohteen, jota lähdetään työstämään yhteiskehittämisen työpajoissa.
Ensimmäinen tapaaminen oli innostava, ja ryhmät kokivat hyödylliseksi moniammatillisen yhteistyön. Hankkeessa yhteistyössä olevien opintojaksojen restonomiopiskelijat esittelivät kehittämisideoita ja tukevat jatkossa ryhmiä tapahtumien ja kokeilujen toteutuksessa. Seuraavaksi yhteistyöryhmät kokoontuvat verkkotyöpajaan suunnittelemaan valitsemansa pääkehittämiskohteen käytännön toteutusta.
Jokainen yhteistyöryhmä halusi toteuttaa tapahtuman sellaisena, että siihen voi osallistua oppilaiden ja koulun henkilökunnan lisäksi myös huoltajat. Koulut toteuttavat ideoinnin perusteella mm. moniaistisesti kasviksiin tutustumista, koulun uusien kasvisruokien maistelua ja vanhempainillan paneelikeskusteluineen.
TP3 Kokeilujen arviointi ja toimintamallien luominen 2–6/2025
Arvioidaan kokeilut ja yhteistyöryhmien toiminnan onnistuminen. Kuvataan kokeilujen ja yhteistyöryhmien ruokakasvatuksellisen yhteistyön opit sekä hyviksi havaitut toimintatavat toimintamalleiksi. SeAMKin restonomiopiskelijat osallistuvat yhteiskehittämiseen sekä kokeilujen ideointiin, toteuttamiseen ja arviointiin (TP2–TP3).
TP4 Viestintä ja hallinnointi 4/2024–6/2025
Hanketiedot
Nimi: Ruokapalvelun ja kotitalouksien yhteistyö kestävän ruokajärjestelmän ajurina, AJURI-hanke
Rahoittaja: Tampereen Talouskoulun säätiö
Aika: 1.4.2024–30.6.2025
Tavoitteet
Hankkeen tavoitteena on:
- lisätä tietoa ruokapalveluiden ja kotitalouksien kasvikunnan tuotteiden käytöstä, käytön esteistä ja ajureista sekä ruokakasvatuksellisen yhteistyön tekemisestä kouluyhteisöissä
- kehittää ruokapalvelun ammattilaisten ja ruokapalvelualalle opiskelevien tiedollista ja taidollista osaamista tukea terveellisiä, ekologisesti kestäviä kasvipainotteisia ruokavalintoja
- testata ja tuottaa hyödynnettäväksi, jaettavaksi ja sovellettavaksi toimintamalleja ruokapalveluiden, kotitalouksien ja perusopetuksen yhteistyöhön, jolla edistetään kasvikunnan tuotteiden käyttöä ja hyväksyttävyyttä ruokapalveluissa ja kotitalouksissa
- kehittää SeAMKin restonomiopetusta vahvistamalla opiskelijoiden ruokakasvatuksen osaamista sekä valmiuksia osallistaa eri toimijoita yhteistyöhön terveellisen, kestävän ravitsemuksen edistämiseksi.
Hankkeen pitkän tähtäimen tavoitteena on osaltaan edistää kestävän ruokajärjestelmän toteutumista.
Kohderyhmä
Hankkeen kohderyhmiä ovat SeAMKin toiminta-alueella:
- julkisia ruokapalveluita tuottavat perusopetuksen ruokapalvelutoimijat,
- perusopetuksessa opiskelevat lapset ja nuoret,
- koululaisten perheet (kotitaloudet) koulujen vanhempainyhdistysten tai vastaavien ryhmien kautta sekä
- SeAMKin restonomiopiskelijat.
Tärkeitä sidosryhmiä ovat perusopetuksen koulujen rehtorit sekä koulujen henkilökunta, joka osallistuu ruokailun toteutukseen ja/tai ruokakasvatukseen.
Hankkeen tuloksena…
- tieto ja ymmärrys ruokapalveluiden ja kotitalouksien kasvikunnan tuotteiden käytön nykytilasta sekä kasvikunnan tuotteiden käytön ajureista ja esteistä lisääntyy
- ruokapalveluiden, asiakkaiden (oppilaat, kouluyhteisö) ja kotitalouksien yhteistyö, dialogi ja osaaminen terveellisten ja kestävien, kasvipainotteisten ruokavalintojen edistämiseksi lisääntyy
- on luotu sovellettava, myös muilla alueilla hyödynnettävä toimintamalli tai toimintamalleja ruokapalveluiden ja kotitalouksien yhteistyöhön kasvikunnan tuotteiden käytön edistämiseksi
- restonomiopiskelijoiden osaaminen syvenee kestävän ja hyvinvointia edistävän ruokakasvatuksen edistämisessä ruokakasvatuksen keinoin ja yhteistyössä jo ammatissa toimivien ruokapalvelutoimijoiden, ruokakasvatuksen asiantuntijoiden ja eri sidosryhmien kanssa.
AJURI-hankkeen toiminta on SeAMKin tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tietosuojailmoituksen mukaista (dokumentti avautuu uuteen välilehteen).
Lisätiedot
