Ruokapalvelun ja kotitalouksien yhteistyö kestävän ruokajärjestelmän ajurina (AJURI) - SeAMK Projektit

Ruokapalvelun ja kotitalouksien yhteistyö kestävän ruokajärjestelmän ajurina (AJURI)

AJURI-hankkeessa opitaan ruokakasvatuksesta, käydään vuoropuhelua sekä ideoidaan ja kokeillaan yhdessä, miten voidaan edistää lasten ja nuorten terveellisiä, kestäviä ruokavalintoja koulujen ruokapalveluiden, oppilaiden kotijoukkojen sekä koulun opetushenkilöstön yhteistyöllä.

Hankkeeseen valitaan kumppaniksi 4–6 kouluyhteisöä, joihin perustetaan syksyllä 2024 yhteistyöryhmät kehittämään ruokapalveluiden, kotien ja opetuksen ruokakasvatuksellista yhteistyötä. Jokaiselle yhteistyöryhmälle järjestetään työpajat, joissa ideoidaan ja valmistellaan käytännön kokeilu eli oppilaita osallistava, toiminnallinen tilaisuus tai muu ruokakasvatuksellinen aktiviteetti, joka kannustaa lapsia ja nuoria pienin askelin kohti terveyttä edistäviä, kasvipainotteisia ruokavalintoja.

Kouluyhteisöjen yhteistyöryhmät saavat hankkeen kautta avuksi ideointiin ja kokeilujen käytännön toteutukseen SeAMKin asiantuntijat sekä restonomiopiskelijoita. Ruokakasvatuksellisten aktiviteettien järjestämistä tuetaan hankkeesta myös osallistumalla niiden tarvike-, materiaali- ym. toteutuskustannuksiin.

Ruokapalvelun ammattilainen, rehtori, opettaja tai ohjaaja tai peruskoululaisen vanhempi, haluttaisiinko sinun työpaikallasi tai lastesi koulussa oppia ruokakasvatuksesta ja tehdä yhteistyötä lasten ja nuorten terveellisten, kestävien ruokavalintojen edistämiseksi? Lue alta lisätietoa hankkeesta, kerro kiinnostuksestasi ja kysy lisää Niinalta: niina.rantakari@seamk.fi, p. 040 830 2095. Kouluyhteisöt AJURI-hankkeen kumppaneiksi valitaan syksyllä 2024.

Hanketiedot

Nimi: Ruokapalvelun ja kotitalouksien yhteistyö kestävän ruokajärjestelmän ajurina, AJURI-hanke
Rahoittaja: Tampereen Talouskoulun säätiö
Aika: 1.4.2024–30.6.2025

Tavoitteet

Hankkeen tavoitteena on:

  • lisätä tietoa ruokapalveluiden ja kotitalouksien kasvikunnan tuotteiden käytöstä, käytön esteistä ja ajureista sekä ruokakasvatuksellisen yhteistyön tekemisestä kouluyhteisöissä
  • kehittää ruokapalvelun ammattilaisten ja ruokapalvelualalle opiskelevien tiedollista ja taidollista osaamista tukea terveellisiä, ekologisesti kestäviä kasvipainotteisia ruokavalintoja
  • testata ja tuottaa hyödynnettäväksi, jaettavaksi ja sovellettavaksi toimintamalleja ruokapalveluiden, kotitalouksien ja perusopetuksen yhteistyöhön, jolla edistetään kasvikunnan tuotteiden käyttöä ja hyväksyttävyyttä ruokapalveluissa ja kotitalouksissa
  • kehittää SeAMKin restonomiopetusta vahvistamalla opiskelijoiden ruokakasvatuksen osaamista sekä valmiuksia osallistaa eri toimijoita yhteistyöhön terveellisen, kestävän ravitsemuksen edistämiseksi.

Hankkeen pitkän tähtäimen tavoitteena on osaltaan edistää kestävän ruokajärjestelmän toteutumista.

Kohderyhmä

Hankkeen kohderyhmiä ovat SeAMKin toiminta-alueella:

  • julkisia ruokapalveluita tuottavat perusopetuksen ruokapalvelutoimijat,
  • perusopetuksessa opiskelevat lapset ja nuoret,
  • koululaisten perheet (kotitaloudet) koulujen vanhempainyhdistysten tai vastaavien ryhmien kautta sekä
  • SeAMKin restonomiopiskelijat.

Tärkeitä sidosryhmiä ovat perusopetuksen koulujen rehtorit sekä koulujen henkilökunta, joka osallistuu ruokailun toteutukseen ja/tai ruokakasvatukseen.

Toimenpiteet

Toimenpiteet jakautuvat neljään kokonaisuuteen.

TP1 Tilannekuva ja yhteistyöryhmien perustaminen 4–10/2024
Selvitetään kasvikunnan tuotteiden käytön nykytilannetta, käytön lisäämisen ajureita ja esteitä koulujen ruokapalveluissa ja peruskouluikäisten kotitalouksissa sekä kouluyhteisöissä jo toteutettavaa ruokakasvatuksellista yhteistyötä. Kartoitetaan ruokakasvatuksellisesta yhteistyötä kiinnostuneet kouluyhteisöt ja perustetaan yhteistyöryhmät 4–6 kouluyhteisöön SeAMKin toiminta-alueella.

TP2 Toimintamallien ideointi ja kokeilut 10/2024–4/2025
Järjestetään yhteistyöryhmille työpajoja. Ideoidaan ja valmistellaan kussakin ryhmässä käytännön kokeilu ruokakasvatuksellisesta tilaisuudesta tai muusta osallistavasta toiminnasta kasvipainotteisten, terveellisten ja kestävien ruokatottumusten edistämiseksi.

TP3 Kokeilujen arviointi ja toimintamallien luominen 2–6/2025
Arvioidaan kokeilut ja yhteistyöryhmien toiminnan onnistuminen. Kuvataan kokeilujen ja yhteistyöryhmien ruokakasvatuksellisen yhteistyön opit sekä hyviksi havaitut toimintatavat toimintamalleiksi. SeAMKin restonomiopiskelijat osallistuvat yhteiskehittämiseen sekä kokeilujen ideointiin, toteuttamiseen ja arviointiin (TP2–TP3).

TP4 Viestintä ja hallinnointi 4/2024–6/2025

Hankkeen tuloksena…

  • tieto ja ymmärrys ruokapalveluiden ja kotitalouksien kasvikunnan tuotteiden käytön nykytilasta sekä kasvikunnan tuotteiden käytön ajureista ja esteistä lisääntyy
  • ruokapalveluiden, asiakkaiden (oppilaat, kouluyhteisö) ja kotitalouksien yhteistyö, dialogi ja osaaminen terveellisten ja kestävien, kasvipainotteisten ruokavalintojen edistämiseksi lisääntyy
  • on luotu sovellettava, myös muilla alueilla hyödynnettävä toimintamalli tai toimintamalleja ruokapalveluiden ja kotitalouksien yhteistyöhön kasvikunnan tuotteiden käytön edistämiseksi
  • restonomiopiskelijoiden osaaminen syvenee kestävän ja hyvinvointia edistävän ruokakasvatuksen edistämisessä ruokakasvatuksen keinoin ja yhteistyössä jo ammatissa toimivien ruokapalvelutoimijoiden, ruokakasvatuksen asiantuntijoiden ja eri sidosryhmien kanssa.

AJURI-hankkeen toiminta on SeAMKin tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tietosuojailmoituksen mukaista (dokumentti avautuu uuteen välilehteen).

Lisätiedot

Rantakari, Niina

Projektipäällikkö

sähköposti

Niina.Rantakari(a)seamk.fi

puhelin

+358408302095