Safkan jäljillä – Ruokaketju tutuksi nuorille
Safka jäljillä – Ruokaketju tutuksi nuorille -hanke vahvistaa ala- ja yläkouluikäisten ruokatuotannon tuntemusta, lisää tietoisuutta ruoan alkuperästä ja tukee lähellä tuotetun ruoan roolia kestävän ja terveellisen ruokavalion osana.
Parannamme ruokatuotannon tuntemusta tarjoamalla ajantasaista ja todennettua tietoa ruoan alkuperästä ja maatalouden kulttuurisesta, ekologisesta, taloudellisesta ja ravitsemuksellisesta roolista arkipäivän elämässä. Hankkeen kohderyhmänä ovat alakoulun 4.–6. -luokkalaiset ja yläkoululaiset, opettajat, opinto-ohjaajat ja opettajaopiskelijat sekä viljelijät ja lähiruokayrittäjät.
Ruokaketjuun tutustututaan seuraavien toimenpiteiden avulla:
-
Oppimateriaalien tuottaminen
Päävastuu Savonia
Tuotetaan Safkan jäljillä -oppimateriaalia, joka kuvaa lähiruoan tuotantoketjua sekä ruokatuotannon vihreää siirtymää. Materiaaleissa huomioidaan erityisesti opettajille suunnattu tieto. Tämän tiedon avulla opettaja voi perehtyä aiheeseen syvällisemmin ja on siten valmiimpi vastaamaan oppilaiden esittämiin kysymyksiin sekä ohjaamaan tarvittaessa hakemaan lisätietoa luotettavista lähteistä.
Käydään läpi olemassa olevat oppimateriaalit yhteistyössä eri materiaaleja tuottavien tahojen kanssa. Varmistetaan, että materiaalit sisältävät kattavasti ajantasaista ja puolueetonta tietoa ruoantuotannon eri osa-alueilta, kuten lähiruoasta, kestävästä kasvi- ja kotieläintuotannosta, teknologiasta ja taloudesta.
Tuotetaan Safkan jäljillä oppimateriaalia 4.-6-luokkalaisille ja yläkoululaisille.
- Tuotettavat materiaalit: Kirjallista materiaalia, tehtäviä, lyhyitä tietoiskuvideoita
- Materiaalia tuotetaan etenkin alakoulun ympäristöopin tunneille sekä yläkoulun biologian ja kotitalouden opetukseen. Oppimateriaalia tuotetaan myös monialaisten oppimiskokonaisuuksien tueksi.
- Materiaalit julkaistaan aoe.fi-sivustolla.
- Opettajia tiedotetaan uudesta materiaalista ja kannustetaan niiden käyttöön.
Käydään läpi olemassa olevat oppimateriaalit ja ehdotetaan niihin täydennyksiä tarvittavin osin.
- Perustetaan työryhmä, joka säännöllisin väliajoin tekee oppimateriaalien tarkastuksen. Työryhmässä on mukana ammattikorkeakoulujen ja ammattiopistojen luonnonvara-alan henkilöstöä.
- Tuotettavat materiaalit: Kirjallista materiaalia, tehtäviä, lyhyitä tietoiskuvideoita
-
Ruoantuotantoon tutustuminen
Päävastuu Savonia
Suunnitellaan ja pilotoidaan toimintamalleja, joiden avulla peruskoulujen opettajat, opinto-ohjaajat ja oppilaat tutustuvat ruoantuotantoon. Tutustuminen tapahtuu opintoretkien sekä virtuaalisten maatilaympäristöjen avulla.
Opintoretkien toteutuksen suunnittelu ja pilotointi
- Suunnitellaan ohjelma, tukimateriaali, yhteistyökumppanit ja laaditaan kustannusarvio opintoretkistä maatiloille ja lähiruokayrityksiin
- Pilotoidaan alueellisia opintoretkiä peruskoulujen oppilaille ja opettajille seuraavilla alueilla: Uusimaa, Länsi-Suomi, Häme ja Pirkanmaa, Keski-Suomi, Itä-Suomi, Pohjois-Pohjanmaa ja Lappi. Lisäksi toteutetaan opintoretkiä opettajaopiskelijoille.
- Toimintamallin suunnittelussa ja pilotoinnissa tehdään tiivistä yhteistyötä paikallisten toimijoiden kanssa (esim. MTK, Maa- ja kotitalousnaiset, yrittäjäyhdistys, alueen yritykset).
- Mallia opintoretkiin haetaan Maaseutuammattiin ry:n sekä Suomen Metsäsäätiön toiminnasta. Etsitään vaihtoehtoja toimintamallin jatkorahoitukseen hankkeen päättymisen jälkeen.
Testataan opetuskäyttöön soveltuvia olemassa olevia virtuaalisia maatilaympäristöjä, joissa opettajat ja oppilaat voivat tutustua nykymaatilojen eri tuotantotapoihin. Oppimisympäristöissä tutustutaan ruoan alkutuotannon eri vaiheisiin peruskoululaisille suunniteltujen tehtävien avulla.
Suunnitellaan ja pilotoidaan toimintamalli, jossa agrologiopiskelijat käyvät pitämässä oman alueensa peruskouluissa ruoantuotantoon liittyviä oppitunteja osana omia opintojaan. Toimintamallia testataan ensin hankkeen toteuttajaorganisaatioiden toiminnassa ja se jalkautetaan myös muihin ammattikorkeakouluihin.
Selvitetään opettajien lisäkoulutustarpeita ruoantuotantoon liittyen sekä laaditaan suunnitelma näiden tarpeiden täyttämiseksi, esimerkiksi avoimen ammattikorkeakoulun tarjontana.
-
Viestintä ja vaikuttavuus
Päävastuu SeAMK
Viestinnän työpaketin tavoitteena on tuottaa viestintämateriaalia hankkeessa tuotetuista oppimateriaaleista ja toimintamalleista eri kohderyhmille. Viestinnän tehtävänä on samalla luoda positiivista mielikuvaa maataloustuotannosta ja lähiruokayrityksistä peruskoulun oppilaille ja opettajille.
Laaditaan viestintäsuunnitelma valtakunnalliseen ja alueelliseen viestintään
- Määritellään viestinnän kanavat ja viestien sisällöt kohderyhmittäin.
Valtakunnallinen viestintä tilayhteistyöstä maatiloille ja kouluille
- Viestitään opintoretkien toteutusmallista valtakunnallisesti peruskoulujen opettajille, rehtoreille ja sivistysjohtajille.
- Tuotetaan helposti hyödynnettävää viestintämateriaalia opintoretkien toteutusmalleista, oppimateriaaleista sekä virtuaalisista oppimisympäristöistä hankkeen toimijoille ja myöhemmin toiminnasta vastaaville tahoille.
- Viestitään hankkeen toimenpiteistä alueilla ja jatkokehitetään mallia vastaamaan juuri tietyn alueen toimintaa.
- Rohkaistaan opintoretkien osallistujia tuottamaan some-materiaalia kokemastaan sekä julkaisemaan sitä omilla kanavillaan.
Tuotetaan sosiaalisen median materiaalia alasta ja jaetaan sitä nuorten suosimissa kanavissa heidän tuntemiensa henkilöiden kautta
- Somettajiksi pyritään löytämään henkilöitä, jotka tuovat kanavillaan esille myönteisen asenteensa alaa kohtaan myös muuten kuin hankkeen kautta, jotta viesti on uskottava ja sillä on jatkuvuutta.
Hankkeen aikana luodaan ruoantuottajista ja ruoka-alan toimijoista alueelliset ydinryhmät, jotka jatkavat hankkeen jälkeen toimintaa paikallisten koulujen kanssa ruokakulttuurin edistämiseksi.
Välitetään ajantasaista tietoa suomalaisesta maataloudesta peruskoulun oppimateriaaleja tuottaville kustantamoille ja sitä kautta oppikirjojen kirjoittajille. Tarjotaan heille mahdollisuutta osallistua TP2 järjestettäville maatilavierailuille.
Luodaan ohjeistus siitä, miten koululaiset huomioidaan alueellisten ruokatapahtumien kohderyhmänä (Brahe)
Safkan jäljillä -hankkeessa syntyvät tuotokset ja tulokset
- Safkan jäljillä – oppimateriaalit ja opettajien tukimateriaalit 4.–6. -luokkien ja yläkoululaisten opetukseen, julkaistaan aoe.fi-sivuilla.
- Opintoretkien toteutusmallit 4.–6. -luokkien oppilaille ja yläkoululaisille, peruskoulun opettajille sekä opettajaopiskelijoille.
- Mallit ja ehdotukset opintoretkien toteutuksen organisointiin yhteistyössä alueellisten toimijoiden kanssa
- Mallit opintoretkien rahoitukseen
- Alan viestintämateriaalit eri toimijoiden käyttöön opintoretkien ja oppituntien tueksi
Safkan jäljillä – Ruokaketju tutuksi nuorille -hankkeen tiedot:
- Toteutusaika: 1.10.2024–30.9.2026
- Hankkeen on rahoittanut Maa- ja metsätalousministeriö Ruokaviraston kautta
- Kokonaisbudjetti: 348 351,32 €
- SeAMKin osuus budjetista 119 928 €
- Toteuttajat:
- Savonia-ammattikorkeakoulu (päätoteuttaja)
- Seinäjoen ammattikorkekoulu
- Jyväskylän ammattikorkeakoulu
- Koulutuskeskus Brahe