BAIT-HEI - SEAMK Projektit

BAIT-HEI

Hanketiedot

Hankkeen nimi: BAIT-HEI Brilliant Artificial Intelligence Toolkit – Higher Education Instructors
Hankkeen rahoittaja:Erasmus+
Hankkeen aikataulu: 1.12.2024 – 1.12.2027
Hankkeen toteuttajat: Pääkoordinaattori Škoda Auto University (Tšekki). Partnereina Dresden University of Applied Sciences (Saksa), University of Dubrovnik (Kroatia), IHF asbl (Belgia), IDP (Italia), IWS (Espanja), LEARNING LIMITED (Irlanti) and Comenius University Bratislava (Slovakia)

Kohderyhmä

Opetus- ja tutkimushenkilöstö

Tutustu hankkeen omiin verkkosivuihin osoitteessa https://www.baithei.eu/

Kuvaus

Tekoälyn (AI) kehitys mullistaa tapaamme elää, opiskella, työskennellä ja olla vuorovaikutuksessa. Tekoälyn pitkän aikavälin todellista vaikutusta ei vielä täysin tunneta, ja siihen liittyy sekä haasteita (esim. tiedon ja digitaalisen turvallisuuden kysymykset, vaikutukset työllisyyteen) että mahdollisuuksia.

Todellisuudessa tekoäly on jo nyt kiinteä osa korkeakouluyhteisön (Higher Education Institution, HEI) ekosysteemiä: opiskelijat hyödyntävät tekoälyä kurssitehtävissään, analyyseissä ja joskus myös kirjoitelmissa. Tutkijat käyttävät tekoälyä tutkimustyössä ja julkaisujen tukena.

Opettajat ja professorit hyödyntävät tekoälytyökaluja opetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa. Hallintohenkilöstö käyttää tekoälymalleja tietyissä prosesseissa.

BAIT-HEI kehittää innovatiivisia koulutus- ja toimintatyökaluja, joiden avulla korkeakoulujen (HEI) opetus- ja tutkimushenkilöstö voi käyttää tekoälyä tarkoituksenmukaisesti, vastuullisesti ja mielekkäästi työnsä kolmessa keskeisessä vaiheessa:

1. Opetussuunnitelmien kehittäminen: kuinka käyttää tekoälyä kurssien ja opetussuunnitelmien rakentamiseen, oppimistavoitteiden määrittelyyn, moduulien keston suunnitteluun jne.
2. Opetus: kuinka hyödyntää tekoälyä osallistavien opetusmenetelmien kehittämisessä, tehtävien laadinnassa (yksilö-, ryhmä-, tutkimus- tai esitystehtävät jne.)
3. Arviointi: kuinka käyttää tekoälyä testien, monivalintakysymysten ja arviointikriteerien kehittämisessä oppimistavoitteiden mukaan sekä esseiden arvioinnissa

Erityistavoitteet:

  • Tavoite 1: Edistää korkeakouluopetuksen nykyaikaistamista ja opetusmenetelmien sekä -tekniikoiden innovointia

  • Tavoite 2: Vastata korkeakouluopetuksessa esiintyviin erityisiin haasteisiin, kuten opetussuunnitelmien ja kurssien kehittämiseen sekä ajankohtaisiin arviointeihin

  • Tavoite 3: Suunnitella koulutuskokonaisuus opettajille hyödyntäen koneoppimisen uusimpia saavutuksia oppimissisällön kehittämiseen ja opiskelijoiden suoritusten arviointiin

Lisätiedot

Virtanen, Teemu

Projektipäällikkö

sähköposti

Teemu.Virtanen(a)seamk.fi

puhelin

+358408300380