Tiedon voima matkailussa -työpaja: Asiakkaiden ymmärtäminen ja kohderyhmien tunnistaminen
Asiakkaista saadaan palautetta, analytiikkaa ja arjen kohtaamisia – mutta miten käsitellä tietoa, että sitä voisi hyödyntää. Työpaja antaa matkailuyritykselle selkeän konkreettisen tavan hyödyntää asiakastietoa. Työpajaan sisältyy ennakkotehtävä, jossa yritys on kuvannut yhden tyypillisen asiakastyypin ohjeistuksen mukaisesti. Harjoituksissa osallistujat mallintavat asiakastyyppinsä, tunnistavat heihin vaikuttavat tarpeet ja käyvät oman palvelunsa kohtaamispisteitä läpi valitun profiilin kautta. Päivän aikana rakennetaan yksinkertainen, omaan liiketoimintaan kiinnittyvä asiakasprofiili ja sen hyödyntämissuunnitelma.
Aika: ti 3.2.2026 klo 9–15
Paikka: Marttilan Talli, Seinäjoki
Ilmoittaudu mukaan viimeistään 26.1.2026 tämän linkin(Opens in a new window) kautta!
Työpaja on ilmainen. Päivän aikana nautitaan aamu- ja iltapäiväkahvit. Lounas on omakustanteinen.
Työpaja rakentuu seuraavasti:
1. Asiakasymmärryksen merkitys: miksi se on kilpailuetu nimenomaan pienelle yritykselle.
2. Kohderyhmien määrittely: mistä oma tieto saadaan, mitä kannattaa huomioida.
3. Palveluiden ja palvelupolkujen tarkastelu asiakastyypin silmin: konkretiaa, ei kaavioita.
4. Asiakastiedon hyödyntäminen viestinnässä ja palvelumuotoilussa.
Tuloksena:
- ymmärrät asiakastiedon arvon oman palvelusi ja markkinoinnin kehittämisessä,
- saat valmiin asiakastyyppikuvauksen sekä mallin uusien profiilien rakentamiseen,
- osaat tarkastella palveluasi asiakkaan näkökulmasta ja löydät kriittiset kehityskohdat,
- tunnistat, mihin kohtiin asiakastietoa voi kytkeä markkinointiin tai sisällöntuotantoon ja
- saat ohjeistetun pohjan asiakasymmärryksen hyödyntämiseksi omassa työssäsi.
Lisätietoja: Elina Järvinen, elina.jarvinen@seamk.fi(Opens in a new window), p. 040 868 0610
Järjestäjä: Matkailun kestävä siirtymä -hanke(Opens in a new window), joka on Euroopan unionin osarahoittama
****************************************
Haluatko osallistua koko työpajasarjaan? Nyt ehdottomasti mukaan! Tarjoamme neljä työpajaa, joissa käydään läpi konkreettisesti kuinka tietoa voidaan hyödyntää matkailuyrityksissä ja matkailualueilla.
Tiedon voima matkailussa -työpajasarja
Osallistuaksesi sinun ei tarvitse olla tiedon harjaantunut käyttäjä. Työpajoissa yhdistyvät selkeät alustukset, käytännön esimerkit ja osallistavat harjoitukset. Saat selkeän käsityksen kuinka tieto kytkeytyy yrityksesi arkeen ja liiketoiminnan kehittämiseen. Harjoitusten avulla viet asiat suoraan omaan yritykseesi tai alueellesi.
Työpajat ovat ilmaisia osallistujille. Voit osallistua kaikkiin tai valikoida sinulle sopivat! Työpajat järjestetään seuraavasti:
- Ti 20.1.2026 klo 9–15 Marttilan Talli, Seinäjoki: Tiedolla johtaminen matkailuyrityksissä(Opens in a new window)
- Ti 3.2.2026 klo 9–15 Marttilan Talli, Seinäjoki: Asiakkaiden ymmärtäminen ja kohderyhmien tunnistaminen(Opens in a new window)
- Ti 17.2.2026 klo 13–17 Hotelli Alma, Seinäjoki: Digitaalisen markkinoinnin, myynnin ja asiakaskokemuksen seuraaminen(Opens in a new window)
- Ti 10.3.2026 klo 13–17 Hotelli Alma, Seinäjoki: Matkailualueen kehittymisen seuranta(Opens in a new window)
Lue lisää työpajojen sisällöistä yllä olevien linkkien kautta ja ilmoittaudu mukaan ohjeiden mukaisesti! Työpajasarjan mainos on luettavissa myös täältä(Opens in a new window).
Joihinkin työpajoihin liittyy ennakkotehtävä. Niillä konkretisoidaan yritysten tiedon käytön nykyistä tilaa ja lisäksi ne valmistavat harjoitteiden tekemiseen.
Työpajojen toteutuksesta vastaa FlowHouse Oy(Opens in a new window), jolla on pitkä kokemus matkailuyritysten ja -alueiden kanssa työskentelystä. Työpajoja ovat tekemässä: Saara Virtanen, Eveliina Saarimaa, Mika Viitanen ja Kristian Sievers. Ja heihin voi tutustua https://flowhouse.fi/tiimi(Opens in a new window)
Lisätietoja: Elina Järvinen, elina.jarvinen@seamk.fi(Opens in a new window), p. 040 868 0610
Järjestäjä: Matkailun kestävä siirtymä -hanke(Opens in a new window), joka on Euroopan unionin osarahoittama
