Tiedon voima matkailussa -työpaja: Digitaalisen markkinoinnin, myynnin ja asiakaskokemuksen seuraaminen
Digitaaliset kanavat ovat usein matkailuyrityksen ainoa tapa mitata asiakaskäyttäytymistä. Suuri osa yrityksistä ei tunne omaa verkkosivudataansa tai osaa tulkita esimerkiksi someviestinnän vaikutuksia. Työpaja tarjoaa käytännönläheisen johdatuksen siihen, mitä dataa kannattaa seurata ja miten tuloksia tulkitaan. Työpajaan sisältyy ennakkotehtävä, jossa yritys on koonnut omaa verkkosivudataansa ohjeiden mukaisesti. Harjoitusten kautta opitaan, mitä muutoksia kannattaa seurata ja miten tieto kytkeytyy palvelun ja viestinnän kehittämiseen.
Aika: ti 17.2.2026 klo 13–17
Paikka: Hotelli Alma, Seinäjoki
Ilmoittaudu mukaan viimeistään 9.2.2026 tämän linkin(Opens in a new window) kautta!
Työpaja on ilmainen. Päivän aikana nautitaan iltapäiväkahvit. Lounas on omakustanteinen.
Työpaja rakentuu seuraavasti:
1. Tavoitteiden asettaminen ja mittarit – mitä seurataan ja miksi.
2. Verkkosivuanalytiikan perusteet (GA4) ja asiakaskäyttäytymisen tulkinta.
3. Sosiaalisen median analytiikka.
4. Asiakaskokemuksen mittaaminen – mitä palautteesta voidaan päätellä ja miten se tallennetaan.
Tuloksena:
- osaat seurata verkkosivujen ja somen keskeisiä mittareita,
- tunnistat oman toimintasi heikot ja vahvat kohdat diginäkyvyyden osalta,
- saat valmiin pohjan mittariseurannalle ja tiedon kokoamiseen,
- ymmärrät asiakaspalautteen ja mittareiden yhteyden asiakaskokemukseen ja
- tiedät, mihin kehitystoimiin omat luvut viittaavat.
Lisätietoja: Elina Järvinen, elina.jarvinen@seamk.fi(Opens in a new window), p. 040 868 0610
Järjestäjä: Matkailun kestävä siirtymä -hanke(Opens in a new window), joka on Euroopan unionin osarahoittama
****************************************
Haluatko osallistua koko työpajasarjaan? Nyt ehdottomasti mukaan! Tarjoamme neljä työpajaa, joissa käydään läpi konkreettisesti kuinka tietoa voidaan hyödyntää matkailuyrityksissä ja matkailualueilla.
Tiedon voima matkailussa -työpajasarja
Osallistuaksesi sinun ei tarvitse olla tiedon harjaantunut käyttäjä. Työpajoissa yhdistyvät selkeät alustukset, käytännön esimerkit ja osallistavat harjoitukset. Saat selkeän käsityksen kuinka tieto kytkeytyy yrityksesi arkeen ja liiketoiminnan kehittämiseen. Harjoitusten avulla viet asiat suoraan omaan yritykseesi tai alueellesi.
Työpajat ovat ilmaisia osallistujille. Voit osallistua kaikkiin tai valikoida sinulle sopivat! Työpajat järjestetään seuraavasti:
- Ti 20.1.2026 klo 9–15 Marttilan Talli, Seinäjoki: Tiedolla johtaminen matkailuyrityksissä(Opens in a new window)
- Ti 3.2.2026 klo 9–15 Marttilan Talli, Seinäjoki: Asiakkaiden ymmärtäminen ja kohderyhmien tunnistaminen(Opens in a new window)
- Ti 17.2.2026 klo 13–17 Hotelli Alma, Seinäjoki: Digitaalisen markkinoinnin, myynnin ja asiakaskokemuksen seuraaminen(Opens in a new window)
- Ti 10.3.2026 klo 13–17 Hotelli Alma, Seinäjoki: Matkailualueen kehittymisen seuranta(Opens in a new window)
Lue lisää työpajojen sisällöistä yllä olevien linkkien kautta ja ilmoittaudu mukaan ohjeiden mukaisesti! Työpajasarjan mainos on luettavissa myös täältä(Opens in a new window).
Joihinkin työpajoihin liittyy ennakkotehtävä. Niillä konkretisoidaan yritysten tiedon käytön nykyistä tilaa ja lisäksi ne valmistavat harjoitteiden tekemiseen.
Työpajojen toteutuksesta vastaa FlowHouse Oy(Opens in a new window), jolla on pitkä kokemus matkailuyritysten ja -alueiden kanssa työskentelystä. Työpajoja ovat tekemässä: Saara Virtanen, Eveliina Saarimaa, Mika Viitanen ja Kristian Sievers. Ja heihin voi tutustua https://flowhouse.fi/tiimi(Opens in a new window)
Lisätietoja: Elina Järvinen, elina.jarvinen@seamk.fi(Opens in a new window), p. 040 868 0610
Järjestäjä: Matkailun kestävä siirtymä -hanke(Opens in a new window), joka on Euroopan unionin osarahoittama
