Kohdennetut koulutukset: Digitaalisten taitojen kehittäminen - SeAMK Projektit

Kohdennetut koulutukset: Digitaalisten taitojen kehittäminen

Koulutuskokonaisuuden toinen osa muodostui digitaalisten taitojen kehittymiseen tähtäävistä koulutuskerroista, jotka toteutettiin lähtötasotestin perusteella kohdennetusti kolmelle eri ryhmälle. Koulutusten teemat olivat kaikille ryhmille samat, mutta niiden sisältö suunniteltiin vastaamaan kunkin ryhmän lähtötasoa ja kehittämistarpeita. Koulutuskerrat muodostivat jatkumon, jossa käsiteltävät aiheet linkittyivät yhteen; tämän vuoksi osallistuminen koko kokonaisuuteen oli toivottavaa, vaikkakin poissaolijat pystyivät kuuntelemaan yksittäisten koulutuskertojen sisällön tallenteilta myös jälkikäteen.

Digitaitojen kehittymiseen tähtäävä osa sisälsi kahdeksan koulutuskertaa, jotka järjestettiin etätoteutuksena Teamsin välityksellä kevään 2022 aikana. Lisäksi koulutusohjelmassa on yhteinen lopputapaaminen vielä syksyllä 2022, jossa koulutuksen osallistujat pääsevät tapaamaan toisiaan vielä kerran ryhmänä, vaihtamaan kokemuksia matkailukesän ajalta ja reflektoimaan koulutuksen oppien jalkautumista arkeen.

Koulutusten tavoitteena oli lisätä osallistujien digitaalisen liiketoiminnan valmiuksia monipuolisesti ja kattavasti aihetta lähestyen ja asiakkaan digitaalisen polun vaiheet huomioiden. Koulutusten teemat ja sisällöt on kuvattu alla. Tarkemmin voi tutustua koulutuksissa käsiteltyihin aiheisiin tämän sivuston materiaalipankista, josta löytyy myös itseopiskeltavia materiaaleja, videoita, digitaalisia oppaita ja linkkivinkkejä, sekä hankkeen tuottamat julkaisut ja blogikirjoitukset.

Syksyllä 2022 julkaistaan lisäksi Matkailuyrityksen digiopas e-oppaana, joka tukee koulutusten antia ja jota yritykset voivat hyödyntää tukenaan myös jatkossa.

Koulutusohjelma, kevät 2022

  1. Digitaidot kuntoon matkailuyrityksissä – digitaito-osion startti 1.2.2022 klo 12.30–16
  2. Miten asiakas löytää palvelumme? 22.-23.2.2022 (ryhmäkohtaiset aikataulut)
  3. Matkailuyrityksen verkkopalvelut ja sähköinen kaupankäynti 8.-9.3.2022 (ryhmäkohtaiset aikataulut)
  4. Myynnin edistäminen ja matkailuliiketoiminnan monikanavaisuus 22.-23.3.2022 (ryhmäkohtaiset aikataulut)
  5. Digimarkkinointi; sisällöntuotanto ja näkyvyyden kasvattaminen 7.–8.4.2022 (ryhmäkohtaiset aikataulut)
  6. Vastuullisuus ja verkkoon liittyvät eettiset kysymykset 19.4.2022 klo 12.30–16
  7. Matkailutuotteen muotoilu ja hinnoittelu verkossa 3.-4.5.2022 (ryhmäkohtaiset aikataulut)
  8. Digitaaliset järjestelmät liiketoiminnan työkaluina 10.5. ja 12.5.2022

Lopputapaaminen ja koulutuksen yhteenveto 27.9.2022

Koulutusten teemat ja sisältö

1. Digitaidot kuntoon matkailuyrityksissä – digitaito-osion startti 1.2.2022 klo 12.30-16

Iltapäivän avaus: Anne-Mari Latvala, projektipäällikkö, SeAMK
Kouluttajat: Sanna Jyllilä, asiantuntija (erikoisala matkailuyrittäjyys, matkailututkimus, Green care), SeAMK ja Piia-Pauliina Mäntysaari, asiantuntija (erikoisala digitaalinen liiketoiminta), SeAMK

Käsiteltäviä teemoja:

  • Koulutuksen käytänteet ja ryhmäjako
  • Matkailualan toimintaympäristö ja digitalisaatio
  • Kuluttajakäyttäytymisen muutokset
  • Liiketoiminnan digitalisaatio ja digitaalinen liiketoiminta
  • Digiajan strategia ja sen kehittäminen


2. Miten asiakas löytää palvelumme? 22.-23.2.2022 (ryhmäkohtaiset aikataulut)

Kouluttaja: Kirsi Mikkola, yrittäjä, matkailun digitaalisen liiketoiminnan asiantuntija ja Visit Finland Akatemiavalmentaja, Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy 

Käsiteltäviä teemoja:

  • Asiakkaan digitaalinen asiakaspolku ja sen tuntemus
  • Segmentointi ja asiakasymmärryksen kasvattaminen
  • Digitaalinen läsnäolo, saavutettavuus ja näkyvyys eri kanavissa
  • Digitaaliset kosketuspisteet
  • Asiakasta puhuttelevat digitaaliset sisällöt ja asiakkaan sitouttaminen


3. Matkailuyrityksen verkkopalvelut ja sähköinen kaupankäynti 8.-9.3.2022 (ryhmäkohtaiset aikataulut)

Kouluttaja: Kirsi Mikkola, yrittäjä, matkailun digitaalisen liiketoiminnan asiantuntija ja Visit Finland Akatemiavalmentaja, Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy 

Käsiteltäviä teemoja:

  • Verkkoliiketoiminta, verkkopalvelut ja sähköinen kaupankäynti
  • Verkkoliiketoiminnan työkalut ja välineet; erityisesti toimivat ja löydettävät verkkosivut, hakukoneoptimointi ja sosiaalisen median välineet
  • Web-suunnittelu; toimivat ja saavutettavat verkkosivut
  • Sähköinen kaupankäynti ja verkkokauppa
  • Internet-markkinointi ja hakukoneoptimointi


4. Myynnin edistäminen ja matkailuliiketoiminnan monikanavaisuus 22.-23.3.2022 (ryhmäkohtaiset aikataulut)

Kouluttaja: Kirsi Mikkola, yrittäjä, matkailun digitaalisen liiketoiminnan asiantuntija ja Visit Finland Akatemiavalmentaja, Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy 

Käsiteltäviä teemoja:

  • Myynnin edistäminen ja matkailuliiketoiminnan monikanavaisuus
  • Matkailuliiketoiminnalle tyypilliset digitaaliset alustat; myynti- ja jakelukanavat ja niiden hyödyntäminen
  • Tuotteiden ja palveluiden sähköinen ostettavuus, saavutettavuus ja ristiin myynti
  • Online-kaupan merkitys, sekä tarvittavat resurssit ja välineet, vastuut ja velvoitteet


5. Digimarkkinointi; sisällöntuotanto ja näkyvyyden kasvattaminen 7.-8.4.2022 (ryhmäkohtaiset aikataulut)

Kouluttaja: Kirsi Mikkola, yrittäjä, matkailun digitaalisen liiketoiminnan asiantuntija ja Visit Finland Akatemiavalmentaja, Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy 

Käsiteltäviä teemoja:

  • Digimarkkinointi, sisällöntuotanto ja näkyvyyden kasvattaminen
  • Markkinoinnin johtaminen ja brändin rakentaminen
  • Markkinoinnin ja myynnin yhteys
  • Integroitu markkinointiviestintä sekä markkinoinnin keskeiset digitaaliset kanavat ja työkalut
  • Suunnitelmallinen sisältömarkkinointi; houkuttelevan digitaalisen sisällön tuottaminen ja näkyvyyden kasvattaminen
  • Markkinointi- ja mainoskampanjan luonti sosiaalisen median kanaviin
  • Digimarkkinoinnin tulosten ja vaikuttavuuden mittaaminen; automaatiotoiminnot ja ohjelmistot


6. Vastuullisuus ja verkkoon liittyvät eettiset kysymykset 19.4.2022 klo 12.30-16

Kouluttaja: Ari Haasio, yliopettaja, SeAMK  

Käsiteltäviä teemoja:

  • Vastuullisuus ja turvallisuus, verkkoon liittyvät eettiset kysymykset
  • Tietoturva ja yksityisyys, EU tietosuoja-asetus
  • Tekijänoikeudet, erityisesti myynnin ja markkinoinnin näkökulmasta; esim. digitaalisen kuva- ja videomateriaalin tuottaminen ja käyttö tekijänoikeudet huomioiden


7. Matkailutuotteen muotoilu ja hinnoittelu verkossa 3.-4.5.2022 (ryhmäkohtaiset aikataulut)

Kouluttaja: Kirsi Mikkola, yrittäjä, matkailun digitaalisen liiketoiminnan asiantuntija ja Visit Finland Akatemiavalmentaja, Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy 

Käsiteltäviä teemoja:

  • Matkailutuotteen muotoilu ja hinnoittelu verkossa
  • Tuotteistaminen ja hinnoittelu digitaalisissa myynti- ja jakelukanavissa
  • Tuotteiden ja palveluiden muotoilu kohdennetusti eri asiakasryhmille
  • Toimintamallit ja keinot tuotteistamisessa ja hinnoittelussa
  • Hinnoittelun perusteet ja matkapakettilaki
  • Matkailualan yleinen hinnoittelu- ja ansaintalogiikka


8. Digitaaliset järjestelmät liiketoiminnan työkaluina 10. ja 12.5.2022 (ryhmäkohtaiset aikataulut)

Kouluttaja: Kirsi Mikkola, yrittäjä, matkailun digitaalisen liiketoiminnan asiantuntija ja Visit Finland Akatemiavalmentaja, Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy 

Käsiteltäviä teemoja:

  • Matkailualalle tyypilliset digitaaliset järjestelmät; myynti- ja varausjärjestelmät
  • Asiakashallintajärjestelmät
  • Laskutusjärjestelmät
  • Markkinointiautomaatiotoiminnot ja ohjelmistot
  • CRM, laskutuksen ja myynnin seurannan automatisointi

Pidätämme oikeudet muutoksiin.

Lopputapaaminen ja koulutuksen yhteenveto 27.9.2022

Etänä toteutetut koulutukset on tallennettu osallistujien käyttöön.