Tiedon hankinta ja seuranta matkailuyrityksessä - SeAMK Projektit

Tiedon hankinta ja seuranta matkailuyrityksessä

Yhteisten koulutusten sisältö

Digitaitokoulutuksen kaikille yhteisen osuuden muodostivat kaksi koulutuskertaa, joissa käsiteltiin tiedon hankintaa ja seurantaa matkailuyrityksessä, sekä tiedon hyödyntämistä matkailuyrityksen toiminnassa.

Koulutusten tavoitteena oli, että osallistujien oman alan tiedon seuranta, analysointi ja hyödyntäminen kehittyy. Koulutuksissa käsiteltiin erityisesti kilpailijatiedon ja asiakastiedon hyödyntämistä, sosiaalisessa mediassa käydyn keskustelun ja palautteiden sisältöjä, merkitystä ja löytämismekanismeja, sekä reagointia asiakasrajapinnassa. 

Koulutuksissa käsiteltyjä teemoja:

  • Tiedonhankinta prosessina, tiedonhaku ja -hallinta 
  • Tiedon hankinta ja seuranta matkailuyrityksen liiketoiminnassa 
  • Tiedolla johtaminen liiketoiminnan kehittämisen tukena
  • Oman alan tiedon seuranta, analysointi ja hyödyntäminen, erityisesti kilpailijatiedon ja asiakastiedon hyödyntäminen 
  • Sosiaalisessa mediassa käydyn keskustelun ja palautteiden sisällöt, merkitys ja löytämismekanismit, sekä reagointi asiakasrajapinnassa

Koulutusten tallenteet ja koulutusmateriaalit kokonaisuudessaan ovat ainoastaan osallistujien käytössä.

Aiheeseen voi tutustua myös itsenäisesti mm. seuraavien aineistojen kautta:

Videot:

Haasio Ari: Onnistuneen tiedonhaun ABC (03:25) https://youtu.be/nD6B1NNLINc  

Haasio Ari: Google (42:24) https://youtu.be/m-R7kboraig

Oppaat: 

Haasio, Ari. 2022. Verkossa ketterästi – tiedonhankinnan työkalupakki. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022122873924

Linkit: Keskeisiä matkailualaan liittyviä, kotimaisia ja ulkomaisia, tiedonhakijan linkkejä.

Matkailualan kotimaiset linkit:

Tilastot ja tutkimukset

Lainsäädäntö

EU-lähteet, rahoitus, verot

Uutisia, infoa, viranomaistietoa

Muita linkkejä


Matkailualan ulkomaisia linkkejä:

Hakukoneet, tiedon seuranta ym.: