Do avatars dream of virtual festivals?
Musiikki- ja tapahtuma-alan ammattilaistapahtuma MARS-festivaali järjestettiin 16. – 18.2.2023 Seinäjoen Rytmikorjaamolla. VIBIOL – Virtuaalitapahtumista uutta liiketoimintaa Etelä-Pohjanmaalle -hanke osallistui keskusteluohjelman tuottamiseen DO AVATARS DREAM OF VIRTUAL FESTIVALS- puheenvuorolla. Marko Harinen, asiakkuuspäällikkö RadioHelsinki & tapahtumatuotannon freelance-luennoitsija herätteli esityksellään keskustelua XR-teknologian tarjoamista mahdollisuuksista tapahtuma-alalla.
Muiden alojen rinnalla tapahtuma- ja kulttuurialan toimijat hyppäsivät valtavan digiloikan koronan myötä. Virtuaali- ja hybriditoteutuksia lähdettiin toteuttamaan olemassa olevalla osaamisella ja tekniikalla. Livestreamausta lähdettiin kehittämään eri tahoilla voimakkaasti. Harinen kertoi osallistuneensa streamauspalveluiden elämyksellisyyden kehittämiseen hyödyntäen erityisesti palvelumuotoilun moninaisia työtapoja ja asiakaspalautteita.
Digitaalisessa muodossa tapahtuvasta ohjelmavirrasta on tullut yksi uusista formaateista, ja monet tapahtumat ovatkin toteutettavissa hybriditapahtumina. Koronan jälkeen osallistujapalautteet kertovat kuitenkin jonkinasteisesta kyllästymisestä livestreamausta kohtaan ja palveluntuottajat ovatkin pohtineet tapahtuman palvelupolun merkitystä ja elämyksellistä sisältöä. Tapahtuman ennakkotieto mainonnasta lipunostoon on muuttunut verrattuna perinteisestä livetapahtumasta sekä varsinainen tapahtumakäyttäytyminen on myös muuttunut. Livestreamauksen monikanavaisuus on tuottanut päänvaivaa sekä käyttäjälle että tapahtuman tuotannolle. Perinteistä kanavaa ajatellen livestreamaus on ollut alusta lähtien monikanavaista, ja sitä on voinut seurata joko suoraan sivustolta, appista, älylaitteelta tai tietokoneelta, jolloin esim. käyttäjän kuvan- ja äänenlaatu eivät ole olleet riittävän korkeatasoista.
Virtuaalisuus ei ole livetapahtuman vastakohta, eikä se yritä korvata aitoa kokemusta, mutta virtuaalisuuden avulla voidaan tuoda tapahtumakävijöille lisäarvoa ja mahdollistaa monipuolisempia asiakaskokemuksia. Harinen väläyttää mahdollisuuksia digitaalisesta VIP-passista, jolla osallistuja voisi saada enemmän. VIP-passi voisi sisältää haastatteluja, backstage – tunnelmaa tai ennen tapahtumaa voisi olla virtuaalinen odottelutila, joka loisi yhteisöllisyyden ja osallisuuden tunnetta. Lisäksi virtuaaliset tapahtumat mahdollistavat saavutettavuudella kaikkien yhdenvertaisia oikeuksia ja mahdollisuuksia kehittää itseään, käyttää taide- ja kulttuuripalveluja sekä osallistua taide- ja kulttuurielämään.
Virtuaaliset ulottuvuudet voivat tarjota sekä artisteille että tapahtumille uusia ulottuvuuksia pelimäisillä ominaisuuksilla, joita jo 360 astetta kuva- ja äänituotannot mahdollistavat. Elämyksellisyyttä lisäävät virtuaaliyleisö ja dramaturgia interaktiivisuudessa. XR-teknologia tarjoaa tällä hetkellä tapahtuma-alalle uusia liiketoimintamalleja ja mahdollisuuden tavoittaa laajempi asiakaskunta, mutta se, millä siellä käydään kauppaa nyt ja tulevaisuudessa, vaatii vielä kehittämistä. Marko Harinen kysyi MARS- festivaalin yleisöltä, olemmeko me ostopäätöksen tekijöinä valmiita panostamaan avatarin keikkalaittaumiseen artistipaidalla? Entä saadaanko tekniikka sekä tuotannon että kuluttajan saataville hinnalla, joka mahdollistaa samanarvoisen ja läsnäoloa välittävän tapahtuman? Kuulijoille välittyi Harisen herättelevästä puheenvuorosta vahva viesti: Tulevaisuuden tapahtumatuotannot ovat hybriditeollisuutta!
Katja Jaskari
Projektipäällikkö, VIBIOL- Virtuaalitapahtumista uutta liiketoimintaa Etelä-Pohjanmaalla
SeAMK
Hanke rahoitetaan REACT-EU-välineen määrärahoista osana Euroopan unionin COVID-19-pandemian johdosta toteuttamia toimia. Lue lisää VIBIOL-hankkeen nettisivuilta.
MARSia järjestävät Into Seinäjoki, Lastenkulttuurikeskus Louhimo, Rytmi-instituutti, Seinäjoen ammattikorkeakoulu, Seinäjoen elävän musiikin yhdistys Selmu ry, Seinäjoki Festivals Oy ja Taideyliopiston Seinäjoen yksikkö.