RovesUGV - SEAMK Projektit

RovesUGV

Roveksen ja Kapernaumin teollisuusalueella (jatkossa pelkkä Roves) on jatkuvaa pientä logistiikkaa ja tavaraliikennettä siellä sijaitsevien yritysten välillä. Lastin suuruus vaihtelee merkittävästi, mutta pienimmillään se on EURO-lavan päälle kasattuja tarvikkeita ja suurimmillaan kymmenien tonnien edestä raskasta rahtia. Tällä hetkellä rahti kulkee yritysten oman työvoiman, pakettiautojen ja isompien kuorma-autojen avulla. Tähän pieneen logistiikkaan kuluu huomattava määrä henkilötyövuosia ja polttoainetta. Tehottomuus hidastaa teollisuusalueen toiminnan kasvua ja vaikuttaa kielteisesti sen kilpailukykyyn. Hankkeen tarve on noussut puhtaasti yritysten kiinnostuksesta ja innostuksesta lähteä kehittämään alueelle autonomista tai lähes autonomista logistiikkaratkaisua, joka voisi suurelta osin hoitaa ei-akuutin tai aikakriittisen tavaraliikenteen Roveksen teollisuusalueen sisällä.

Tiivistelmä

  • Hankkeen nimi: RovesUGV
  • Hankenumero: A81318
  • Hankkeen rahoitus: Kestävän kaupunkikehittämisen haku – Seinäjoen ekosysteemisopimus 20.5. – 28.6.2024
  • Hankkeen toteutusaika: 1.4.2025–30.7.2026

Avoimen lähdekoodin ROS2 järjestelmän hyödyntäminen teollisuuden aluelogistiikan autonomisoimisessa

Hankkeen tarpeen taustalla on Roveksen ja Kapernaumin teollisuusalueiden yritysten välinen jatkuva logistiikka ja tavaraliikenne, jossa lastin suuruus vaihtelee huomattavasti. Nykyisin rahti kulkee yritysten oman työvoiman, pakettiautojen ja isompien kuorma-autojen avulla, mikä kuluttaa huomattavan määrän henkilötyövuosia ja polttoainetta. Tämä tehottomuus hidastaa teollisuusalueen toiminnan kasvua ja vaikuttaa kielteisesti sen kilpailukykyyn. Autonominen logistiikka tarjoaa ratkaisun näihin haasteisiin, ja sen käyttöönotto on välttämätöntä Roveksen teollisuusalueen toiminnan kehittämiseksi ja kilpailukyvyn parantamiseksi.Hankkeen tavoitteisiin kuuluu luoda Roveksen yritysten kanssa yhteinen käsitys siitä, miten autonomiset logistiikkareitit voisivat toimia alueella. Lisäksi tavoitteena on selkeyttää autonomisten kuljetusajoneuvojen käyttöön liittyvät lupa-asiat ja lainsäädännölliset haasteet, yhteiskehittää ja toteuttaa Proof-of-Concept (PoC) -demo.

Työpaketit

TP1: Hallinto, viestintä, hankkeen johto ja vaikuttaminen

TP2: Roveksen alueen kartoittaminen ja optimaalisten reittien etsiminen

TP3: PoC-demonstraatio SeAMKin Husarion UGV-alustaa käyttäen

Hankkeen tavoitteet

  1. Hankkeen päätavoitteena on kehittää ja demonstroida autonomisia logistiikkaratkaisuja Roveksen teollisuusalueella.
  2. Parantaa alueen sisäistä logistiikkaa, tehostaa toimintaa ja tuo merkittävää brändiarvoa alueelle.

Toimenpiteet

Hankkeen toimenpiteet jakautuvat kolmeen työpakettiin:

Työpaketti 1:

  • Hankkeen hallinto
  • Hankkeen julkaisut SeAMK:n kanavissa

Työpaketti 2:

  • Roveksen alueen kartoitus
  • Logistiikkatarvekartoitus Roveksen yrityksiltä
  • Reittisuunnittelu ja optimointi
  • Lupien ja lainsäädännön selvitys
  • Roveksen saavutettavuuskartan työstäminen

Työpaketti 3:

  • Proof-of-concept (PoC) demon yhteiskehittäminen ja toteuttaminen SeAMK:n Panther mobiilirobotilla

Hankkeen kohderyhmä

Hankkeen kohderyhmänä ovat Roveksen teollisuusalueen yritykset. Välillisesti kohderyhmään kuuluvat korkeakoulut ja Seinäjoen kaupunki sekä yleisesti logistiikka-alan yritykset.

Hankkeen tulokset

Hankkeen toiminnan tuloksena syntyy

  • 5 artikkelia SeAMK:n kanaviin
  • Roveksen alueen kartoitus, joka sisältää teiden, risteysten ja rakennusten sijainnit ja ominaisuudet
  • Optimaalisten reittien suunnittelu autonomisille kuljetuksille, sekä virtuaaliteiden mahdolliset sijainnit, perustuen kartoitukseen ja tarvekartoitukseen.
  • Visualisoitu saavutettavuuskartta.
  • Lupa- ja lainsäädäntöselvitys, missä on kartoitettu vaadittavat luvat ja autonomista logistiikkaa koskeva lainsäädännöstä.
  • Yksityiskohtainen suunnitelma PoC-demonstraatiosta, joka sisältää reitin, testauksen ja toteutuksen todellisessa ympäristössä.
  • Toteutettu autonominen PoC-demonstraatio kahden yrityksen välillä Roveksessa ja sen perusteellinen raportointi.

Hankkeessa kehitettyä UGV-prototyyppiä algoritmeineen tullaan käyttämään myös tulevissa TKI-hankkeissa ja opetuksessa. Yritykset voivat käyttää tätä tutkimusalustaa myös omissa kehityshankkeissaan. Prototyyppiä voidaan hyödyntää myös IXFactory – ja Sähköiset voimalinjat -hankkeissa syntyvien TKI- ja opetuskokonaisuuksien yhteydessä.

Hankkeessa tehdään proof-of-concept kokeiluja, joiden myötä pystytään todentamaan avointen järjestelmien hyödynnettävyys työkoneiden ja niiden osien automatisoinnissa.
Hankkeessa syntyvä yritys-korkeakouluyhteistyöverkosto jatkaa työskentelyä esiin tulevien tarpeiden ja jatkokehitysnäkymien pohjalta uusissa EAKR hankkeissa.

Hanke etsii potentiaalisia yrityksiä esiselvityshaastatteluiden ja alueen elinkeinotoimien avustuksella ja järjestää työpajatapahtuman/-ia yhteistyössä elinkeinotoimien kanssa. Alueen yrityksistä työpajoihin ja demoihin osallistuvien henkilöiden osaaminen kehittyy suoraan ja SeAMK:n opetushenkilökunnan osaamisen päivittymisen kautta myös
uudet valmistuvat insinöörit saavat parempaa osaamista autonomisten työkoneiden teemassa.

Hankkeen työpajoista yritykset saavat uusia ideoita sekä tuotekehitykseen että teknologian hyödyntämismahdollisuuksiin, mikä mahdollistaa Etelä-Pohjanmaan elinkeinorakenteen uudistumista ja monipuolistumista. Pitkällä aikavälillä työkoneiden autonomisoituminen tukee resurssiviisasta toimintaa, mikä
on osaltaan merkittävä syy yrityksille panostaa tämän teeman osaamisen hankkimiseen.

Hankkeen kurssimateriaalit

Hankkeen materiaalit ja muut tuotokset

Uutiset

lisää uutisia

Tapahtumat

Lisää tapahtumia

Blog

lisää blogeja

More information

Ylimäki, Tommi

Lehtori

sähköposti

Tommi.Ylimaki(a)seamk.fi

puhelin

+358503967692

Hakalahti, Hannu

Asiantuntija, tki

sähköposti

Hannu.Hakalahti(a)seamk.fi

puhelin

+358408680790