Matkailuyrityksen verkkopalvelut ja sähköinen kaupankäynti
Matkailuyrityksen verkkopalvelut ja sähköinen kaupankäynti -koulutusosio
Digitaitokoulutuksen kolmannella kerralla perehdyttiin yrityksen verkkopalveluihin ja sähköiseen kaupankäyntiin.
Koulutuksessa tarkasteltiin aluksi kokonaisuudessaan matkailuyrityksen digitaalista ekosysteemiä; millaisia digitaalisia toimintoja yrityksellä on ja mitä digitaalisia järjestelmiä yrityksissä hyödynnetään. Keskeinen käsiteltävä teema oli kuitenkin yrityksen ”kotipesä”, eli omat verkkosivut. Koulutuksessa käytiin läpi, millaiset ovat hyvät ja toimivat verkkosivut, sekä miten niiden löydettävyyttä voidaan parantaa optimointia hyödyntäen. Lisäksi koulutuksessa käytiin läpi, mitä vaihtoehtoja matkailuyrityksellä on verkkokaupan suhteen; kannattaako rakentaa oma, panostaa myyntiin erilaisia muita digitaalisia myyntialustoja ja -järjestelmiä hyödyntäen, vai sekä että. Tavoitteena oli lisätä osallistujien ymmärrystä siitä, mitä on monikanavainen, verkostomainen ja dynaaminen verkkokauppa ja miten sillä voidaan vaikuttaa myynnin edistämiseen.
Koulutuksessa käsiteltyjä teemoja:
- Miten kehittää yrityksen verkkoliiketoimintaa; verkkopalveluja ja sähköistä kaupankäyntiä?
- Mitkä ovat keskeiset verkkoliiketoiminnan työkalut ja välineet? Miten merkitys on erityisesti laadukkailla ja myös mobiilisti toimivilla verkkosivuilla ja hakukoneoptimoinnilla?
- Mitä verkkosivujen suunnittelussa, toteuttamisessa ja ylläpidossa kannattaa ottaa huomioon?
- Entä mitä edellyttää oman verkkokaupan kehittäminen ja sen markkinointi? Kannattaako panostaa omaan verkkokauppaan vai hyödyntää ulkoisia myyntialustoja ja järjestelmiä?
Koulutuksen tallenne ja koulutusmateriaalit kokonaisuudessaan ovat ainoastaan osallistujien käytössä.