Yrityksen näkyvyys - verkkosivut ja sosiaalinen media
Luku 5
Yrityksen menestyksen kannalta tärkeintä on, että asiakkaat löytävät yrityksen. Yhtäältä yrityksen omat verkkosivut toimivat hyvänä perustana verkkonäkyvyydelle ja ovat paikka, josta tietoa linkitetään sosiaalisen median kanaviin ja niistä takaisin verkkosivulle. Toisaalta moni yritys toimii nykyään myös pelkkien sosiaalisen median kanavien kautta. Tärkeintä on miettiä, miten juuri sinun nykyiset ja potentiaaliset asiakkaasi parhaiten tavoitetaan ja mihin sinulla on resursseja.
Verkkosivut
Verkkosivut ovat virallinen näyteikkuna yrityksestäsi ja niiden tarkoitus on herättää kiinnostus ja luottamus. Liikkeelle voi lähteä hyvinkin yksinkertaisella verkkosivulla.
Verkkosivujen laadinnassa kannattaa lähtökohtaisesti käyttää apuna asiantuntijaa, kuten rakenteen suunnittelevaa ja sisällön visualisoivaa graafikkoa tai digi- tai mainostoimistoa. Ammattilainen varmistaa myös, että sivuston tekniikka ja tietoturva on kunnossa ja että sivusto toimii yhtä näppärästi sekä selaimella että mobiilissa (responsiivisuus). Tällöin verkkosivujen sisältö mukautuu käyttäjän päätelaitteen mukaisesti aina käyttäjäystävälliseen muotoon eli näytön muotoon.
Teknisesti sivuston voi rakentaa myös itse. Tähän löytyy runsaasti sekä ilmaisia että maksullisia alustoja, joilla pääsee alkuun. Paljon on kiinni omasta osaamisestasi ja kiinnostuksestasi. Voit myös suorittaa verkkokurssin tai ostaa sparrausapua ammattilaiselta niihin osa-alueisiin, mitä et hallitse. Kannattaa kuitenkin arvioida tarkkaan, mihin oma aikasi ja osaamisesi riittävät.
Tärkeintä on kartoittaa ensin oman yrityksen tarpeet ja valita oikea alusta verkkosivulle. Netistä löytyy runsaasti erilaisia palvelutarjoajien vertailuja, joihin voit perehtyä rauhassa. Keskustele myös kollegoiden ja vertaisten kanssa heidän valintaperusteistaan ja käyttökokemuksistaan. Huomaa, että ilmainen ei ole käytännössä koskaan täysin ilmainen ja halvin on harvoin se paras vaihtoehto.
Verkkosivujen rakentamiseen on olemassa paljon erilaisia vaihtoehtoja, ja ammattilainen osaa pyydettäessä neuvoa sopivan verkkosivuympäristön valitsemisessa, jota pystyt myös itse käyttämään ja päivittämään. Pienen tai aloittelevan yrityksen ei kuitenkaan välttämättä tarvitse satsata tuhansia euroja verkkosivujen rakentamiseen heti alussa.
Voit myös osallistaa asiakkaita verkkosivujen suunnitteluun järjestämällä asiakasraadin, jossa asiakkaat arvioivat ja ideoivat yrityksenne verkkosivuja ja näkyvyyttä. Tämä palvelumuotoilun periaatteita toteuttava toimintatapa ottaa konkreettisesti huomioon loppukäyttäjän, on asiakasläheinen ja sitouttaa asiakkaita yritykseesi.
VINKKI! Sivustot freedomly.fi ja nerot.fi listaavat ammattilaisia. Sivustolta voit tehdä suoraan tarjouspyynnön projektillesi!
VINKKI! Verkkosivun perustaminen on prosessi.
1. Älä tee yksin
2. Piirrä ja kirjoita verkkosivun rakenne (suunnittele sivusto asiakkaan näkökulmasta)
3. Keskustele ammattilaisen kanssa rakenne- ja sisältöideoistasi.
4. Arvioi nykyiset ja tulevat verkkosivuston tekemisen osaamis-, aika- ja raharesurssit.
5. Käynnistä projekti (tekninen tuotanto ja sisällöntuotanto)
6. Pyydä ulkopuolisia käyttökokemusarvioita sisällöstä ja käytettävyydestä (esim. kutsu koolle asiakasraati) 7. Lanseeraa sivustosi käyttämissäsi viestintäkanavissa
Tuo vähintäänkin nämä asiat heti alussa verkkosivuillesi:
- Tärkeimmät perusasiat – mikä yrityksesi on, mitä se tekee, mitä tuotteita tai palveluita se tarjoaa, kenelle ja miten yritykseesi saa yhteyden sekä kanavat, jossa olet läsnä.
- Kerro tarinoita ja laita itsesi likoon. Ihmiset ja tarinat kiinnostavat aina enemmän kuin pelkät faktat. Yhteystiedoissa oma kuva herättää luottamusta.
- Rakenna yhtenäinen visuaalinen ilme ja ´äänensävy´ eli tekstityyli, jotka heijastelevat yritystäsi.
- Linkitä yrityksesi sosiaalisen median kanavat verkkosivuille.
Verkkosivujen rakentaminen on jatkuva prosessi, joka ei ole koskaan täysin valmis. Sivuilla on sekä päivitettävää että pysyvämpää tietoa ja elementtejä. On hyvä sopia yrityksessä sisäisesti kuka sivustoa päivittää ja mitä sinne päivitetään. Eri kanavissa näkymiseen on hyvä myös tehdä sisältösuunnitelma ja kalenteroitu tarkistuslista. Tarkistuslista on apuvälineesi tietojen ajantasaisuuden tarkistamiseen ja ajankohtaiseen viestintään verkossa.
VINKKI! Työterveyslaitoksen sivuilta löydät runsaasti teknisiä vinkkejä verkkosivujen rakentamiseen ja hakukoneoptimointiin: Millainen on hyvä verkkosivu? | Työterveyslaitos (ttl.fi)
Hakukonenäkyvyys
Hakukonenäkyvyys on yksi tärkeimmistä asioista nettisivujen löydettävyyden kannalta. Näkyvyyteen vaikuttaa sekä sivuston sisältö, kiinnostavuus kohderyhmäsi kannalta että sivuston tekninen käytettävyys (esim. mobiiliystävällisyys, latausnopeus). Google Search Consolen avulla voit tutkia ja testata miten hyvin sivustosi pärjää hakutuloksissa. Saat samalla hyviä vinkkejä sivustosi kehittämiseen.
VINKKI! Voit tarkistaa, miten löydät yrityksesi, kun kirjoitat Googlen hakukoneeseen yrityksesi nimen? Entä kenet löydät, kun kirjoitat myymäsi tuotteen tai palvelun tyypin hakukoneeseen?
Lyhyitä koulutuksia on saatavilla runsaasti verkkonäkyvyyden ja -sisällön kehittämiseksi, esimerkiksi hakukonenäkyvyyden parantamiseen ja some-sisällön ideointiin eri tahojen tarjoamana, maksullisena tai maksutta.
VINKKI! Ota haltuusi myös Google Yritysprofiili (aiemmin Google My Business). Näin hallitset itse sitä sisältöä, mitä google-haut yrityksestäsi tuottavat.
Sosiaalinen media – kohderyhmät, oikeat kanavat ja äänensävy
Sosiaalisen median eli somen kanavat, kuten Facebook (FB), Instagram (IG), Pinterest, TikTok ja Youtube, ajatellaan usein ihmisläheisiksi kanaviksi tavoittaa asiakkaita ja muita sidosryhmiä. Jokaisen kanavan voit ajatella tarinankerronnan välineeksi. Somessa voit kertoa myös esimerkiksi yrityksesi ajankohtaisista asioista. LinkedInissä (LI) ollaan läsnä tyypillisesti henkilöprofiililla. Siellä korostuvat asiantuntijuus ja verkostoituminen. Myös yrityksellä voi olla oma LI-sivusto.
Kaikissa kanavissa yrityksen ei tarvitse olla läsnä. Valitse oman yritystoimintasi ja kohderyhmäsi kannalta tärkeimmät sosiaalisen median kanavat. On hyvä olla realisti sen suhteen, mihin resurssit ja osaaminen yrityksessä riittävät. Tee mieluummin vähemmän ja järkevämmin, kuin enemmän ja vähän huonosti kaikkea. Sosiaalisen median kanavia perustettaessa on hyvä perustaa yritystili, sillä niiden tarjoamat ominaisuudet helpottavat myynnissä, asiakashankinnassa ja markkinoinnissa. Yrityksellä ei ole kavereita, yrityksellä on seuraajia. Sosiaalisen median luonteeseen kuuluu vuorovaikutus. Kannattaa muistaa, että somen sisällöt ja keskustelut eivät ole koskaan täysin yrityksen omassa hallinnassa toisin kuin omien verkkosivujen teksti ja muut julkaisut.
Sosiaalisen median kanavien kautta voi tiedottaa, brändätä yritystä, osallistaa, viihdyttää ja auttaa. Tiesitkö että tuotteita, palveluita ja käyttöopastusta haetaan erityisesti nuorempien sukupolvien toimesta esimerkiksi TikTokista, Instagramista ja Youtubesta? Tarinat kiehtovat aina ja usein myös persoonaa kannattaa tuoda rohkeasti esiin.
Muista, että myös yrityksen perusasioista kertominen ja riittävä toisto on tärkeää. Esimerkiksi oman yrityksen osoitteen ja aukioloaikojen nosto muunlaisen sisällön sekaan aina uudestaan ja uudestaan some-virtaan eli postaukseksi toimii hyvin. Kertaaminen on asiakaspalvelua. Sinulle itsestään selvä ei ehkä ole tuttu juttu potentiaaliselle asiakkaallesi. Muista myös lyhyet videot!
Ammattilainen, eli yrittäjä, on aina ihminen, vaikka hän olisi isonkin yrityksen päättäjä, samoin ostaja. Mieti yrityksesi verkossa olon ja markkinoinnin perusasiat. Mikä on yrityksesi äänen sävy eli “tone of voice“ verkossa ja suunnittele sen perusteella käytettävät kuvat, tyyli ja ääni ja näiden yhdistäminen juuri sinun yrityksellesi sopivalla tavalla. Onko toimialasi virallinen ja runsaasti säädöksiä sisältävä? Mitä jos valitsetkin some-tyyliksesi asioita avaavan ja ihmistä lähelle tulevan, opastavan ja infoa antavan tyylin täydentämään asiallista verkkosivua? Olisitko sinä se vaikeita käsitteitä tai byrokratiaa avaava yrittäjä, jonka some-julkaisut lähtevät leviämään niiden hyödyllisen sisällön vuoksi? Onko tuotteesi tai palvelusi runsaasti kilpaillulta alalta? Toimisiko yrityksessäsi hyvin yrittäjää ja yrityksesi osaajia persoonina esittelevä välitön tyyli, mikä auttaisi yritystäsi erottumaan muista? Voit myös tarkistaa, löytäisitkö inspiraatiota ja vinkkejä verkkoläsnäoloon jonkin muun toimialan yrityksistä.
Ole läsnä somessa, jos olet somessa
- Brändää. Kerro tarina siitä, mistä kaikki alkoi. Esittele itsesi, tiimisi, kuukauden työntekijä. Jaa kehut asiakkaalta. Jaa kuva palaverista, lounaalta, varastolta. Kerro, missä onnistuit.
- Auta. Jaa osaamistasi. Vastaa kysymykseen. Jaa tietoa hyvästä työkalusta tai sivustosta. Jaa hyödyllinen video tai opas.
- Osallista. Pyydä apua tuotteen tai palvelun kehittämiseen. Kiitä, kehu, suosittele yhteistyökumppania tai asiakasta. Hyödynnä ja jaa käyttäjien tuottamaa sisältöä. Arvo tai lahjoita jotain seuraajien kesken.
- Tiedota. Jaa alan ajankohtaisia uutisia. Kommentoi alan messuja, koulutuksia, kerro uutuuksista.
- Viihdytä. Jaa hauska hetki yrityksen yhteisistä hetkistä. Kerro hauska fakta alalta. Jaa alaan liittyvä viihdyttävä kuva, meemi tms. Esittele organisaation maskotti tai lemmikki. Kerro miten teillä juhlitaan ja rentoudutaan. Jaa onnistumisia, ilon hetkiä, mokiakin.
Kuvat ja videot
Laadukkaat kuvat ja videot ovat yrityksen nettisivuilla ja sosiaalisen median kanavissa olennainen elementti, johon asiakkaat kiinnittävät huomiota ensimmäiseksi. Puolet hyvästä kuvasta on kuvankäsittelyä, niinpä kuvankäsittelyn perusasioihin on syytä perehtyä. Älylaitteiden omissa kuvagallerioissa on tarjolla joitakin perusvälineitä kuvien muokkaukseen. Ilmaisia kuvienkäsittelyohjelmia ovat mm. Paint ja Gimp ja mobiilissa esim. Pixlr ja Snapseed. Jos haluat hyödyntää kuvia monipuolisemmin, oiva graafisen suunnittelun työkalu on Canva. Jo näillä ilmaisversiolla voit luoda mainioita somepostauksia, esityksiä, julisteita ja flyereita jne.
VINKKI! Tarvitsetko tuotekuvan ilman taustaa? Poista kuvan tausta nopeasti ja helposti Remove.bg-sivustolla
Lue seuraavaksi luku 6: Tutustu, testaa, ota haltuun – ja toista
Takaisin Ihana digi! Yrittäjän digikäsikirjan etusivulle
Takaisin DIKO-hankkeen sivulle