Miten asiakas löytää palvelumme? - SeAMK Projektit

Miten asiakas löytää palvelumme?

Miten asiakas löytää palvelumme -koulutusosio

Digitaitokoulutuksen toisella koulutuskerralla perehdyttiin siihen, miten asiakas löytää palveluita verkossa ja mitä tarkoitetaan asiakkaan digitaalisella asiakaspolulla.

Koulutuksessa pohdittiin yleisesti asiakasnäkökulmaa ja digitaalisuuden kehittämistä matkailuyrityksessä asiakkaan tarpeista käsin. Tavoitteena oli oppia ymmärtämään asiakasta paremmin, jotta osataan valita asiakkaiden tarpeita vastaavat tavat toimia digitaalisessa ympäristössä ja kohdata asiakkaat niissä kanavissa, missä he liikkuvat. Koulutuksessa opeteltiin tunnistamaan asiakkaan ostopolun vaiheet aina  haaveilu- ja suunnitteluvaiheesta matkan varaamiseen, varsinaiseen kokemukseen ja sen jakamiseen, sekä hyödyntämään asiakkaan ja yrityksen välisiä digitaalisia kosketuspisteitä. 

Koulutuksessa käsiteltyjä teemoja:

  • Asiakkaan digitaalinen asiakaspolku ja sen tuntemus 
  • Segmentointi ja asiakasymmärryksen kasvattaminen
  • Digitaalinen läsnäolo ja näkyvyys eri kanavissa
  • Asiakkaan ostopolun vaiheet, sekä digitaaliset kosketuspisteet asiakkaan ja yrityksen välillä

Koulutuksen tallenne ja koulutusmateriaalit kokonaisuudessaan ovat ainoastaan osallistujien käytössä.

Aiheeseen voi tutustua myös itsenäisesti mm. seuraavien koulutusmateriaalien ja linkkien kautta:

Visit Finland: Digitaalisen asiakaskokemuksen työkalu

Digitaalisen asiakaskokemuksen käsikirja on erityisesti matkailualueille suunnattu käsikirja, joka auttaa niiden liiketoiminnan asiakaslähtöisessä kehittämisessä. Käsikirja rakentuu kahteen eri ydinaiheeseen, jotka ovat asiakaspolku ja menestyvä matkakohde. Käsikirjan tavoitteena on tarjota Visit Finlandin digipilottiohjelman kautta saatuja tuloksia alueille oman toiminnan kehittämiseksi. Käsikirja sisältää konkreettisia ja testattuja työkaluja asiakaskokemuksen kehittämiseen eri vaiheissa sekä ratkaisu- ja tuloskuvauksia Visit Finlandin digipilottiohjelmassa mukana olleiden alueiden esimerkeistä.

SeAMK: Asiakasymmärryksen työkalu

Asiakasymmärryksen työkalun tarkoituksena on auttaa matkailuyritystä hahmottamaan, missä asioissa yrityksessä olisi kehitettävää asiakasymmärrykseen liittyen. Yrityksen menestymisen kannalta on tärkeää, että yritys osaa hankkia tietoa asiakkaiden nykyisistä ja tulevista tarpeista sekä soveltaa tietoa oman toimintansa kehittämiseen. Työkalu antaa välittömän palautteen siitä, mitkä osa-alueet ovat yrityksessä hyvällä tasolla ja mitkä vaativat vielä kehittämistä.

Koulutuksessa esiin nostettuja linkkejä, joiden kautta voi etsiä tietoa asiakkaiden käyttäytymisestä :