Yrityksen kasvun keinot - SeAMK Projektit

Yrityksen kasvun keinot

Strategiset skenaariot, tulevaisuuden ennakointi, megatrendien ja hiljaisten signaalien tunnistaminen ovat keinoja varautua tulevaan, ja vaikuttavat osaltaan myös yritysten kasvuun ja kasvuhalukkuuteen. Päätöksenteon tueksi yrityksen on hyvä tutustua erilaisiin strategisiin työkaluihin, jotka auttavat sitä tarkastelemaan toimintaympäristöä ja yrityksen sisäisiä resursseja sekä tuote- ja palvelutarjontaa.

Markkinointi ja siihen liittyvä osaaminen vaikuttavat suoraan yrityksen menestymiseen sekä kotimaan että ulkomaiden markkinoilla. Yrityksen kasvun kannalta kilpailukyvyn vauhdittaminen edellyttää usein myös aktiivista sosiaalisen median käyttöä sekä asiakasarvon lisäämisen keinojen tunnistamista ja hyödyntämistä markkinoinnin tukena.

Kasvua voidaan tukea huolellisella talouden suunnittelulla sekä budjetoinnin ja tunnuslukujen osaamisella. Tulevaa voidaan ennakoida seuraamalla yrityksen taloudellista tilannetta.

Tältä sivulta löytyy strategiaan, markkinointiin ja talouteen liittyviä koulutusvideoita, -materiaaleja ja työkaluja.

Strategia

Yritysostot ja -myynnit yrityksen kehittämisessä – esimerkkinä SOTE, Satu Ahlman, videon kesto ~2h. 

Videoluento tarjoaa kattavan kuvauksen tietyn toimialan, sosiaali- ja terveysalan, kasvusta, ja tämän kasvavan toimialan sisällä tapahtuvista yrityskaupoista. 

Tutustu Satu Ahlmanin koulutusmateriaaliin täällä (pdf).

Yrityksen strategia, lyhytvideot (5 kpl), Annika Tidström 

Lyhytvideot tutustuttavat yrittäjän visioon, arvoihin, strategiaan, PESTEL-analyysiin, SWOT-analyysiin, sinisen meren strategiaan ja strategiakarttaan. Kesto / video on ~7min. Näet kaikki videot alla olevasta soittolistasta.

Muut koulutusmateriaalit

Luentomateriaalit johdattavat yrittäjän systemaattisesti hyödyntämään erilaisia strategisia työkaluja. Näitä ovat:

  1. Yrityksen kasvustrategian suunnittelu (pdf)
  2. Strateginen ennakointi (pdf)
  3. VRIO-analyysi (pdf)
  4. TOWS-analyysi (pdf)
  5. Toimiala-analyysi (pdf)
  6. Kilpailija-analyysi (pdf)

Markkinointi

Markkinaorientaatio ja markkinointikyvykkyys

Koulutusmateriaalit markkinaorientaatiosta ja markkinointikyvykkyydestä avaavat, miten systemaattisesti kerätä ja käsitellä asiakastietoa, seurata trendejä ja kilpailijoita sekä miten jakaa tietoa yrityksen sisällä (markkinaorientaatio). Tämä tieto on hyvä yhdistää markkinoinnin suunnitteluun ja johtamiseen, asiakassuhteiden hallintaan ja brändin rakentamiseen (markkinointikyvykkyys).

Markkinointiin liittyvät työkalut toimivat apuna selvittämään markkinaorientaatiota sekä markkinointikyvykkyyttä. Työkaluja voidaan hyödyntää esimerkiksi itsenäisesti työskennellen tai vertaisryhmissä keskustellen.

Markkinaorientaatiotyökalun (Excel) avulla voidaan selvittää, missä tilanteessa yrityksen markkinaorientaatio on tällä hetkellä ja minkälaisia kehittämistoimenpiteitä yrityksen kannattaisi tehdä, missä järjestyksessä ja millä aikataululla.   

Markkinointikyvykkyystyökalun (Excel) avulla voidaan selvittää, millä tasolla yritys on markkinointikyvykkyydessään suhteessa kilpailijoihinsa. Työkalussa keskitytään markkinoinnin ja johtamisen toteutukseen, asiakassuhteiden hallintaan ja brändiosaamiseen.

Sosiaalinen media markkinoinnin tukena

Katso täältä Saija Råttsin koulutusmateriaalit.

Sosiaalisen median käytön suunnittelussa kannattaa lähteä liikkeelle omien tavoitteiden asettamisesta, kohderyhmien määrittelystä ja asiakasnäkökulmasta.  

Sosiaalisen median ja digitaalisten kanavien käyttö markkinoinnissa on nykyään itsestään selvyys, mutta vaatii edelleen ajan hermolla pysymistä ja osaamisensa jatkuvaa päivittämistä yritysten näkökulmasta. Yrityksen näkökulmasta on tärkeää pohtia myös asiakasarvoa ja keinoja, joita sen lisäämiseen voidaan digitaalisessa markkinoinnissa ja sosiaalisessa mediassa käyttää.  

Sosiaaliseen mediaan liittyvät työkalut toimivat apuna selvittämään yrityksen somekyvykkyyttä ja suunnittelemaan sosiaalisen median käyttöä. Työkaluja voidaan hyödyntää esimerkiksi itsenäisesti työskennellen tai vertaisryhmissä keskustellen.  

Somekyvykkyystyökalu (Excel) toimii apuna, kun yritys haluaa selvittää, millä tasolla yritys on somekyvykkyydessään suhteessa kilpailijoihinsa. Työkalussa keskitytään asiakashankintaan ja vuorovaikutukseen, sisällöntuotantoon ja brändäykseen, kilpailutilanteeseen ja resursseihin sekä mittaamiseen ja seurantaan.   

Vuosikellotyökalun (Excel) avulla voidaan viestinnän ja markkinoinnin suunnitelmia tehdä esimerkiksi kanava-, asiakas-, resurssointi-  ja toimenpidelähtöisesti. Vuosikello auttaa hahmottamaan ja ennakoimaan tulevia toimenpiteitä ja tekemään konkreettisia aikataulutettuja suunnitelmia. 

Talous

Kasvuyrittäjyys ja talouden johtaminen, Timo Maunula, videon kesto ~1h 30 min. 

Videoluennossa käsitellään yrityksen talouden johtamista. Siinä tutustutaan talouden suunnitteluun ja budjetointimalleihin. Lisäksi käsitellään tärkeimpiä yritystoiminnan tunnuslukuja, talouden raportoinnin ja seurannan työkaluina. 

Tutustu Timo Maunulan koulutusmateriaaliin täällä (pdf).

Talouskoulutukseen liittyvistä työkaluista on löydettävissä itsearviointitesti yrityksen menestystekijöistä (Excel). Sen avulla yrittäjä pystyy nopeasti kartoittamaan, missä osa-alueissa (tuotanto, johtaminen, markkinointi, talous), yrityksessä on parantamisen varaa.

(Verkkosivulla on ennen 23.9.2020 julkaistuja videoita, jotka eivät ole digipalvelulain piirissä. Nämä videot voivat olla ei-saavutettavassa muodossa eli ilman tekstitystä ja mahdollista äänivastinetta.)