Uusi tapahtumakokemus – Voiko virtuaalinen tapahtuma olla elämyksellinen? - SeAMK Projektit

Uusi tapahtumakokemus – Voiko virtuaalinen tapahtuma olla elämyksellinen?

Blogi:
ViBiOL - XR Event Business

Tapahtumasta riippumatta niitä yhdistävä tekijä on ihmiskontaktit ja kommunikaatio eli interaktio. Virtuaalitapahtumien yksi suurimmista onnistumisen kulmakivistä onkin tarjota riittävän immersiivinen maailma, joka tarjoaa mahdollisuuden kaksisuuntaiseen kommunikaatioon – tapahtumassa pitää voida elää mukana ja reagoida luotuihin elämyksiin. Virtuaalista mallia luodessa onkin hyvä ymmärtää omaa kohdeyleisöä, miten ja missä he osallistuvat tapahtumaan. Voiko heiltä olettaa löytyvän VR-lasit, vai olisiko toteutus parempi tehdä niin sanotusti lasittomana. Ja miten he toivovat olevansa osa tapahtumaa.

Tätä pohti muun muassa myös VIBIOL -Virtuaalitapahtumista uutta liiketoimintaa Etelä-Pohjanmaalle hankkeelle tehdystä selvityksestä löytyvä Venice International Film Festival (VIFF, Venetsian elokuvajuhlat).  VIFF on vuodesta 2020 eteenpäin mahdollistanut ihmisten ympäri maailmaa kokea elokuvajuhlien virtuaalimaailma VR lasien kautta. Venetsian elokuvajuhlien live-tapahtuman oheen luotu VR Expanded laajentaa virtuaalikokemuksen myös niille, joilla ei ole VR-laseja omasta takaa. VIFF:n yhteistyökumppaneina toimii 14 eri kulttuuri-instituuttia 10 eri maassa, jotka järjestävät sateliittitapahtumat omiin tiloihinsa tarjoten VR lasit ja tilan niiden käyttöön. VIFF elämykseen pääsee kiinni noin 20 € (vaihteleva summa) tunnin ajaksi.

Venice VR Expanded
Venice VR Expanded PHI Centerissä, Kanadassa vuonna 2021

Toki, jos omistaa omat lasit, VR Expanded tapahtumaan on mahdollista päästä sisään koko tapahtuman ajan (vuonna 2021 pääsyn hinta 100 €). Tällöin jokainen valitsee oman avataren, pääsee mukaan bileisiin, tapaamisiin, verkostoitumiseen, eri lähetyksiin ja saa jopa omaan oppaan.

Virtuaaliset tapahtumat ovatkin usein laajempia kokonaisuuksia kuin yksi alusta. Laaja virtuaalinen maailma, jossa voi kokea erilaisia asioita, kohdata, löytää, pelata, innostua jne. on virtuaalisten elämysten peruskivi. Virtuaalisten tapahtumien immersiivisyys on usein juuri se houkuttelevin kulma saavutettavuuden lisäksi. Erittäin onnistunut toteutus on sellainen, jossa maailma jatkaa eloaan ja sitä voidaan hyödyntää uudestaan. Näin toteutti esimerkiksi Valtra omassa G-sarjan lanseerauksessa tuoden virtuaalitapahtuman showroomiin, mikä jäi eloon tapahtuman jälkeen. Todella onnistunut tapahtuma on tuonut tekijöilleen useita mainintoja ja palkintoja. Tutun ympäristön luominen eläväksi tilaksi on myös mahdollistanut kaupunkitapahtumien siirtymisen virtuaaliseksi.

SXSW 2021 Online tapahtuman virtuaalinen maailma VRChatissa
SXSW 2021 Online tapahtuman virtuaalinen maailma VRChatissa

SXSW (South by Southwest, Austin, Texas, USA) on yksi maailman suurimmista ja laajimmista kaupunkitapahtumista. He ovat siirtyneet metaverseen ja tuoneet osallistujat tuttuun, mutta aivan uudenlaiseen kaupunkiin. Selvityksessä nousi esille myös heidän kokeileva kulttuuri: on tärkeä lähteä jostain ja jatkaa kehitystyötä osallistuja- ja tekijäpalautteen myötä.

Kaupungista tai alueesta voi nostaa myös osittaisia elämyksiä virtuaaliseen kokemukseen, kuten selvityksen aikana nousseet Googlen graffititaidekierrokset. Googlen luoma virtuaalinen kulttuuri-instituutti (Google Arts & Culture) onkin tuottanut todella onnistuneesti oman tekniikan ja yhteistyökumppaneiden (kaupungit, museot, DMO:t jne.) avulla matkailu- ja kaupunkielämysten virtaa globaalille yleisölle (linkki: https://streetart.withgoogle.com/en/audio-tours).

Kaupunkitapahtumat, kulttuuritapahtumat ja musiikkitapahtumat tuottavat myös matkailuun myyvää sisältöä. Näin ollen näen tärkeäksi, että myös alueen sisäiset toimijat tekevät rohkeasti yhteistyötä. Uusi aluevaltaus voi yllättää! Loistavana loppuesimerkkinä nostan Tomorrowland musiikkifestivaalin ja brändin, jonka päätapahtumaan mahtuu live-versiossa Belgian pelloille maksimissaan 400 000 osallistujaa. Virtuaalinen festivaali mahdollisti kuitenkin kahden päivän aikana miljoona osallistujaa. Melkoinen suhde sijoitetun rahan ja tuoton välillä (ROI)! Noin viisi miljoonaa dollaria sijoitettu, 15 miljoonaa dollaria tienattu.

Käy lukemassa selvitys ja jatka keskustelua esimerkiksi twitterissä tai LinkedInissä!

Kirjoittaja: Soja Heino, Zoja Experience

Hanke rahoitetaan REACT-EU-välineen määrärahoista osana Euroopan Unionin COVID-19-pandemian  johdosta toteuttamia toimia.

ViBIOL logo footer